Pääkiitotien remonttiin on valmistauduttu huolella
Helsinki-Vantaan lentoaseman pääkiitotien peruskorjaus käynnistyy toukokuussa. Urakan suuruusluokkaa kuvaa hyvin sen 18 miljoonan euron budjetti.
Kolmen kilometrin ja neljän sadan metrin urakka on annettu tarkkaan valituille tekijöille. Töitä tehdään kolme kuukautta, käytännössä tauoitta.
”Kysymys ei todellakaan ole pelkästään siitä, että asfaltti vedetään auki. Jo sen alla oleva infra sähkö- ja telekaapeleineen on valtava. Kiitotiealueella on pelkästään noin 14 000 valaisinta”, sanoo apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Finavialta.
Kiitotie 1 on tällä hetkellä kansainvälisestikin mitattuna vilkkaassa käytössä. Helsinki-Vantaalla on keskimäärin 550 nousua ja laskua eli operaatiota vuorokaudessa.
Remontti valmistuu elokuussa
Kiitotieremontin aikana 11.5-2.8.2015 liikenteen järjestelemisessä riittää haastetta, sillä normaalin kolmen kiitotien sijaan käytössä on remontin ajan vain kaksi kiitotietä.
Kahdeksan ensimmäisen remonttiviikon aikana pääkiitotien lisäksi myös sen kanssa risteytyvän kiitotie 2:n kapasiteetti on rajallinen ja risteysalue suljettu.
”Jo syksyllä tiedotimme lentoyhtiölle keväällä alkavasta remontista. Kehotimme niitä suunnittelemaan hyvissä ajoin lentonsa ja varautumaan muutoksiin”, sanoo Noronen-Juhola.
Turvallisuudesta ei tingitä
Kiitoteiden pitää olla aina äärimmäisen hyvässä kunnossa. Pinnan on oltava kitkaltaan kesäkunnossa kaikissa sääolosuhteissa, puhdas irtokappaleista ja valaistuksen on oltava kohdallaan.
”Pistokuormitus on valtava, kun lentokoneen pyörät osuvat kiitotien pintaan. Asfaltin alla olevan perustuksen täytyy olla lujuudeltaan aivan toista luokkaa kuin moottoriteillä”, sanoo Noronen-Juhola.