Lentoasemayhtiö Finavian rakennuttama Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi terminaali on palkittu kansainvälisesti arvostetussa Prix Versailles 2022 -arkkitehtuuri ja design-kilpailussa.
”Suomalainen arkkitehtuuri ja muotoilu saavat tunnustusta maailmalla. Helsinki-Vantaa on Suomi-kuvan käyntikortti ja näyteikkuna maamme osaamiseen ja innovaatioihin”, johtaja Henri Hansson Finaviasta sanoo.
Hansson kertoo, että Helsinki-Vantaan uuden terminaalin suunnittelua ja toteutusta ovat ohjanneet suomalaisuus ja vastuulliset valinnat. Huomiota on kiinnitetty kotimaisiin materiaaleihin, energiaa säästäviin ratkaisuihin ja rakentamisen hiilijalanjäljen vähentämiseen.
”Halusimme rakentaa Helsinki-Vantaasta paikan, joka edustaa suomalaisuuden parhaita puolia. Lentoasema on matkustajien ensimmäinen kokemus uudesta maasta, ja kauttakulkumatkustajille joskus jopa ainoa.”
Kansainvälisesti arvostettu Prix Versailles -arkkitehtuurikilpailu järjestetään vuosittain. Voitto tuli nyt ensimmäistä kertaa Suomeen. Tuomaristo korosti tänä vuonna valinnoissaan innovatiivisuutta, luovuutta, kotimaisuutta sekä ekologisuutta. Palkinnot julkistettiin UNESCOn pääkonttorissa Pariisissa 19. joulukuuta 2022.
Prix Versailles 2022 -arkkitehtuurikilpailun pääpalkinto Lentoasemat-sarjassa myönnettiin Los Angelesin kansainväliselle lentoasemalle. Helsinki-Vantaan lentoasema sai erityispalkinnon sisätilojen suunnittelusta. Ulkotiloista erityispalkinnon sai Thessalonikin lentoasema.
Uuden terminaalin näkyvin elementti on upea puukatto, joka on tähän mennessä herättänyt ihastusta niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Sen aaltoilevan muodon yhtenä esikuvana on Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos.
” Arkkitehtuuria on lentoaseman sisätiloissa inspiroinut suomalainen luonto. Sitä voi ihailla näyttävästä sisäänkäynnin puukatosta pieniin yksityiskohtiin ympäri lentoaseman, joista yksi esimerkki on Luoto-kiviasetelma.”
Terminaalilaajennus on toteutettu Finavian kokoamalla allianssilla. Terminaalilaajennuksen ja lentoaseman uuden sisäänkäynnin on suunnitellut Arkkitehtitoimisto ALA Oy. Liikennejärjestelyt ja pysäköintitalo P1/P2:n on suunnitellut Arkkitehtitoimisto HKP Oy. Terminaalilaajennuksen allianssiryhmässä olivat mukana myös Ramboll Finland ja pääurakoitsijana SRV. Terminaali on pelkästään tänä vuonna kahminut palkintoa muun muassa terminaalin vaikuttavasta muotoilusta ja korkeatasoisesta tietomallintamisesta.
Lähde: Finavia