Samalla juhlistettiin lentoaseman 65-vuotismerkkipäivää
Kahdensadan testimatkustajan koekäyttämä Helsinki-Vantaan uusi eteläsiipi avattiin matkustajien ja lentoliikenteen käyttöön maanantaina 10. heinäkuuta. Ensimmäinen lento terminaalin majesteettisesta laajennusosasta lähti portti 54:lta kello 14.10 New Yorkiin Finnairin operoimana.
”Testimatkustajilta saamamme palautteen ja testitulosten perusteella uusi eteläsiipi on valoisa, viihtyisä ja toimiva osa lentoasemaa ja se voitiin ottaa oikopäätä käyttöön. Eteläsiiven avaaminen lentoliikenteen käyttöön on ainutlaatuinen hetki lentoaseman historiassa ja kiitän kaikkia testiin osallistuneita tärkeästä panoksesta Helsinki-Vantaan kehittämisen hyväksi”, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.
Uudisosa otettiin käyttöön historiallisesti merkittävänä päivänä. Tismalleen samana päivänä 65 vuotta sitten, 10.7.1952, vietettiin Helsingin lentoaseman avajaisia Suomen ja Olympialippujen liehuessa Seutulan aurinkoisessa kesäsäässä.
Kakkosterminaalin eteläkärkeen valmistunut uusi laajennusosa palvelee muun muassa Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan matkustavia. Uudisosa tarjoaa yli 8 300 neliötä lisätilaa matkustajille, kolme uutta laajarunkokoneen matkustajasiltaa ja Suomen ensimmäisen lentokenttäliukukäytävän. Ne sujuvoittavat matkantekoa ja vahvistavat entisestään Helsinki-Vantaan roolia Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen tärkeänä solmukohtana.
Suomalaisuus vahvasti esillä eteläsiivessä
Suunnittelun punaisena lankana on suomalainen osaaminen ja muotoilu. Terminaalin upeat, vinot lasiseinät tarjoavat matkustajille valoisat ja ainutlaatuiset näkymät kiitoteille. Lasipintaa valoisassa eteläsiivessä on kaikkiaan 4 500 neliömetriä.
Suomalaisuus näkyy materiaaleissa ja kalusteissa. Esimerkiksi seinät on pinnoitettu kotimaisella joko vaalealla, luonnonvärisellä tai mustaksi petsatulla puuviilulla. Viilun on valmistanut lappeenrantalainen CWP. Lentoaan voi odotella Yrjö Kukkapuron Karuselli-tuoleissa tai Ilmari Tapiovaaran Mademoiselle-keinuissa tai Alvar Aallon nojatuoleissa. Pilke-valaisimet ovat Tuukka Halosen käsialaa.
Myös perinteiset lentokenttäkalusteet ovat suomalaista suunnittelua. Lepotuolit ja pölkkyistuimet on suunnitellut muotoilija Kai Lindvall PES-Arkkitehdeiltä. Eteläsiipi on osa Finavian kehitysohjelmaa. Kaikkiaan terminaalia laajennetaan 103 000 neliömetrillä. Lisätilojen rakentaminen ja käyttöönotto, uusien palvelujen lanseeraus ja matkustuksen sujuvoittaminen tapahtuvat vaiheittain vuoteen 2020 mennessä.
Kehitysohjelman seuraava merkittävä etappi on keskusaukion käyttöönotto vuoden 2019 alussa. Keskusaukiosta tulee koko laajennuksen sydän, jonka kautta kaikki kaukolentojen matkustajat lähtevät ja saapuvat lennoiltaan.
Mitä uutta eteläsiipi tarjoaa matkustajille?
– Suomen lentoasemien ensimmäinen liukukäytävä otettiin käyttöön. Määrä lisääntyy, kun Helsinki-Vantaan länsisiipi avataan vuonna 2019.
– Laajarunkokoneille sopivat porttipaikat lisääntyvät nyt kahdella. Uudet matkustajasillat ovat niin sanottuja tuplasiltoja. Koneeseen nousu nopeutuu, kun matkustamoon pääsee kahdesta ovesta.
– Laajarunkokoneiden pysäköintiä varten on valmistunut myös kaksi uutta ulkopaikkaa.
– Käyttöön on otettu myös uusi rullaustieyhteys.
– Uutta ovat myös kylmä- ja kuumavesiautomaatit, joista saa vettä veloituksetta. Helsinki-Vantaan nopeimmin kasvaville matkustajaryhmille Aasiasta kuuman veden saanti on olennainen osa arkea.
– Vaihto- ja kaukolentoliikennettä palvelevassa eteläsiivessä aasialaismatkustajat on huomioitu myös suurilla opastintauluilla, joiden kieliversio voidaan vaihtaa lähtömaan kielen mukaan.
– Eteläsiiven pinta-ala 8 365 m2
– Tilavuus 42 672 m3
– Pituus 178 m