Kahdeksan uutta siltapaikkaa tulossa lentoasemalle
Helsinki-Vantaasta tulee 7. lokakuuta 2015 ensimmäinen eurooppalainen lentoasema, joka toimii Airbus A350 XWB -koneen kotikenttänä. Uusi konetyyppi vauhdittaa lentoaseman tulevaisuuden kasvua.
”A350:n saapuminen on meille hieno avaus, sillä olemme ensimmäinen eurooppalainen lentoasema, joka toimii kyseisen konetyypin kotikenttänä”, kertoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta .
Lentoasema on valmis lähes 300-paikkaisen konetyypin vastaanottamiseen. Kahta vanhinta matkustajasiltaa on uudistettu, mutta muita muutostöitä ei ole jouduttu tekemään.
”Uudet konetyypit eivät juuri aiheuta haasteita tai muutostöitä, sillä pidämme lentoasemasta jatkuvasti huolta ja kehitämme sitä koko ajan. Kaikki on valmista pelastusvalmiutta myöten, joten nyt vain odottelemme innoissamme koneen saapumista”, sanoo Helsinki-Vantaan apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Finaviasta.
Airbus A350 on vieraillut Helsinki-Vantaalla kerran aikaisemmin, kesällä 2014. Nyt konetyyppi pysäköidään ensimmäistä kertaa matkustajasiltaan. Samalla kyseessä on suurin Airbus-malli, joka pysäköidään siltaan Helsinki-Vantaalla.
”Jokaisen koneen pitää pystyä pysäköimään turvallisuussääntöjen mukaan. Monet pysäköintiin liittyvät asiat ovat hyvin tarkasti määriteltyjä. Kun esimerkiksi uusi konetyyppi kiinnittyy matkustajasiltaan ensimmäistä kertaa, sen telakoinnin opastusjärjestelmä tulee aina kalibroida erikseen. Tämä on äärimmäisen tarkkaa työtä”, Noronen-Juhola kertoo.
Airbus A350 XWB vastaanotetaan Helsinki-Vantaalla 7. lokakuuta perinteisten seremonioiden mukaisesti niin sanotulla vesitervehdyksellä. Lentoaseman paloautojen vesitykit tekevät korkean kaaren, jonka alitse kone kulkee rullaustiellä.
A350 vauhdittaa Helsinki-Vantaan kasvua
Finavialla on käynnissä Helsinki-Vantaan mittava kehitysohjelma, jonka tarkoituksena on valmistaa lentoasemaa palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020.
”Aasian ja Euroopan välisen lentoliikenteen ennustetaan tulevina vuosina kasvavan voimakkaasti. Helsinki-Vantaan toimintoja ja palveluita on kehitettävä entistäkin paremmiksi, jotta pysymme mukana jatkuvasti kiristyvässä kilpailussa”, Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen kertoo.
Airbus A350 XWB:n operointi Helsinki-Vantaalta vauhdittaa lentoaseman kehitystä kansainvälisenä vaihtolentoasemana.
”Koneen saapuminen on hieno esimerkki siitä, että kehitysohjelmamme etenee oikeaan suuntaan. Vaikka konkreettinen lentoaseman laajennustyö on vasta alkamassa, olemme jo nyt valmiita vastaanottamaan uusia, isoja konetyyppejä”, Finavian toimitusjohtaja sanoo.
Mitä isommasta konetyypistä on kysymys, sitä enemmän se tuo mukanaan matkustajia.
”Tämä on luonnollisestikin tärkeää Suomen lentoasemaverkostolle, mutta samalla se luo uusia kasvumahdollisuuksia koko Suomen matkailuelinkeinolle”, Savolainen lisää.
Vuoden 2016 alussa käynnistyvän Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen lisäksi mittavia uudistustöitä tehdään muun muassa lentokoneiden pysäköinti- ja rullausalueella. Laajarunkokoneita, kuten Airbus A350 XWB, varten rakennetaan kahdeksan uutta siltapaikkaa, minkä kaksinkertaistaa paikkojen määrän. Siltapaikkojen ansiosta matkustajien bussikuljetukset lentokoneeseen vähenevät.
(EH)