”Kallis öljy ryöstää kannattavuuden”, sanoo CEO Bisignani
New Yorkissa eilen alkaneessa AirFinance – lentoliikenteen talous- ja rahoituskonferenssissa puhunut IATA:n pääjohtaja Giovanni Bisignani otti esiin lentoyhtiöitä koskevat murheelliset polttoainekustannukset. ”Koko toimialan yhteenlaskettu polttoainelasku nousi vuoden 2003 USD 44 miljardista USD 63 miljardiin viime vuonna 2004. Jo USD 43 tynnyrihinnalla vuoden 2005 kokonaislasku olisi 76 miljardia dollaria. Se toisi lentoliikenteelle tänä vuonna USD 5,5 miljardin tappiot ja vuosien 2001-2005 ajalta yhteenlaskettu tappio nousisi jo yli 40 miljardin dollarin”, esitti Bisignani pöyristyttävän synkkiä lukuja. Muissa yhteyksissä raakaöljyn hinnasta on esitetty jopa roimasti 43 dollarin tynnyrihintaa korkeampia tietoja ja arvioita. Tällä viikolla raaka-öljyn hinnaksi saatiin jopa 58 dollaria/tynnyri.
Lentoyhtiöiden työvoimakulujen Bisignani kertoi vaihtevan Aasian 18 %:sta USA:n 38 %:iin lentoyhtiöiden toimintakuluista. ”Vaatii äärimmäisiä ponnistuksia ja kovaa työtä, jotta näistä työvoimakuluista tai yleensä muista kuin polttoainekuluista voitaisiin leikata edes 2-3 %”, arvioi Bisignanai lentoyhtiöiden mahdollisuuksia. Kuitenkin lentoyhtiöiden on yksinkertaistettava monimutkaisia prosessejaan. Bisignani näkee koko toimilan laajuisen e-lipun voivan aikaansaada jopa USD 3 miljardin säästöt vuodessa toimialalle.
IATA:n pääjohtajan mukaan hallituksen lypsävät lentoliikenteeltä rahaa veroina ja muina maksuina yhtä paljon kuin ovat alkoholin ja tupakan verotulot valtioille. USA:ssa 200 dollarin lentolipusta perityt matkustajamaksut ovat nousseet vuoden 1972 tasosta 7 % vuonna 2004 jo 26 %:iin eli USD 15,8 miljardiin, on IATA laskenut. Lisäksi tulee USD 5,6 miljardin turvamaksut, jotka hallitukset maksattavat lentoliikenteellä. ”Hallitusten on kannettava vastuu ja maksettava kansallisen turvallisuuden kulut”, vaatii Bisignani lentoliikenteestä eri puolilla maailmaa toimeentulonsa saavien 28 miljoonan ihmisen puolesta. (EH)