Vapaaehtoinen sopimus uudesta järjestelystä syntyi
International Air Transport Association (IATA) julkisti aivan marraskuun 2014 lopulla uudentyyppisen järjestelyn, jolla autetaan lentomatkustajia, jos he ovat jääneet lentoyhtiön mahdollisen konkurssin vuoksi vaille lentoa kotimaahansa.
Vapaaehtoisella järjestelyllä Eurooppaan, Euroopasta ja Euroopan sisällä operoivat IATA-lentoyhtiöt rientävät hätiin, kun matkustaja kohtaa vaikeuksia palata kotiinsa jonkin lentoyhtiön toiminnan loppuessa konkurssiin.
”Matkustajille, jotka jäävät jumiin matkansa varteen lentoyhtiöiden sinänsä harvinaisissa ja valitettavissa konkurssitapauksissa, tarjotaan jatkossa ’pelastushinta'”, sanoo IATA pääjohtaja Tony Tyler marraskuun lopun round-table -tilaisuudessa Brysselissä.
Pelastushinnat ovat Tylerin mukaan ”nimellisiä hintoja”, joita tarjoavat muut po. lentoasemille operoivat IATA-yhtiöt lentojensa varaustilanteen mukaisesti. Näitä erikoishintoja voidaan soveltaa kahden viikon ajan sattuneen vararikkotapahtuman ja lentotoiminnan katkeamisen jälkeen.
Uusi sopimus osoittaa Tylerin mukaan IATA-lentoyhtiöiden päättäväisyyttä vastata luotettavasti asiakkaiden edusta ja palvelemisesta.
EU:n komissio on arvioinut, että vuosien 2011-2020 välillä vain 0.07 % kaikista lentomatkustajista voi joutua konkurssin uhriksi ja matka tämän vuoksi keskeytyä. Näistä vain 12 % tarvitsee avustusta päästäkseen keskeytyneeltä matkalta kotiina.
Vapaa-ajan valmismatkanjärjestäjät Suomessa ovat valmismatkaliikelain mukaisesti velvoitettuja rahamääräisellä vakuudella maksukyvyttömyytensä varalta turvaamaan kaikkien maailmalle kuljettamiensa matkustajien kotiinpaluun. (EH)