”Parannuksia luvassa 2-3 vuoden sisällä”
67. yleiskokouksessaan Singaporessa kesäkuun alussa IATA paljasti ajatuksiansa tulevaisuuden turvatarkastuspisteestä lentoasemilla.
”Käytämme USD 7,4 miljardia vuosittain lentoliikenteen turva-asioihin. Mutta matkustajat kokevat ja näkevät sen pääosin vain hermostuttavana kiusaamisena. Matkustajien tulisi voida päästä aina koneen lähtöportille ja koneeseen asti ilman, että heitä pysäytetään, riisutaan, tavarat puretaan ja heitä jopa kopeloidaan. Tämä on tulevaisuuden turvatarkastuksen missio. Meidän on tehtävä koordinoituja investointeja sivistyneen lentoliikenteen vuoksi”, sanoi IATA:n vielä vetovuorossa ollut CEO Giovanni Bisignani.
Bisignanin mukaan tulevaisuuden turvatarkastuksessa matkustajat jaettaisiin kolmeen linjaan: ”tunnetut matkustajat”, jotka ovat ennalta rekisteröityneet ja joiden taustat on tutkittu, kohtaisivat kevyen pikatarkastuksen, ”normaaliin tarkastukseen” menisi yhä suurin osa matkustajista ja ”kohotetun turvallisuuden” tarkastukseen ohjattaisiin ne, joilla arveltaisiin olevan suurempi riski.
Biometriset tunnisteet uudenaikaisissa matkustusasiakirjoissa ovat osa uutta tarkastusmenettelyä.
Seuraavaksi International Civil Aviation Organisation (ICAO) ja 19 maan hallitukset, USA mukana sekä IATA keskittyvät päättämään alan standardeista. ”Meillä on jo valmius siirtyä biometriseen skannaukseen ja kolmen linjan turvatarkastuksiin, mutta muutamia asioita on yhä kehitettävä. Kahden, kolmen vuoden sisällä voimme jo nahdä merkittäviä muutoksia asiassa”, ennakoi Bisignani. (EH)