Samanaikaisesti lentoyhtiöiden kannattavuus heikkenee
Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n tuoreessa maailmanlaajuisessa liikenneraportissa vuoden 2004 kolmelta ensimmäiseltä neljännekseltä (tammi-syyskuu) aikataulun mukainen lentoliikenne kasvoi peräti 17,7 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Rahtiliikenne kasvoi samana aikana 14,1 %. Syyskuun 2004 kasvuprosentti vuoden 2003 syyskuuhun verraten oli 10,9 matkustajaliikenteessä ja 13,6 rahdissa.
”Ihmiset matkustavat jälleen. Kaikki alueemme raportoivat kaksinumeroisia kasvuprosentteja. Liikenne selvästi ponnahtaa ylöspäin poikkeuksellisen kehnon vuoden 2003 tasosta”, sanoo IATA:n pääjohtaja Giovanni Bisignani.
IATA-yhtiöiden keskimääräinen matkustajatäyttöaste syyskuussa oli vahva 75,5 % ja yhdeksän kuukauden kumulatiivinen keskiarvo lähes yhtä vahva 74,6 %.
”Koko vuodelta 14 %:n matkustajaliikenteen kasvu on mahdollinen. Polttoainetta lukuunottamatta lentoyhtiöt pystyvät vähentämään yksikkökustannuksiaan keskimäärin 3 %. Erityisen tehokkaasti on onnistettu leikkaamaan henkilöstö- ja jakelukuluja”, jatkaa Bisignani.
Asian surullinen puoli Bisignanin mukaan on lentoyhtiöiden tuloslaskelman viimeinen rivi, joka heikkenee entisestään polttoaineen epätavallisen kalliin hinnan vuoksi. ”Jos tämänhetkinen yli 50 USD raakaöljyn tynnerihintaan perustuva polttoaineen hinta säilyy pitempään, lentoyhtiöden yhteenlasketut tappiot vuodelta 2004 voivat jopa ylittää aikaisemmin ennustetut 3-4 miljardin dollarin tappiot”, sanoo IATA:n pääjohtaja. Hän peräänkuuluttaa maiden hallituksia, lennonjohtojärjestelmien ylläpitäjiä ja lentoasemia yhteistyöhön lentoliikenteen sujuvoittamiseksi ja optimoiseksi ja samalla vähentämään tarpeetonta polttoaineen kulutusta. (EH)