Työtaistelut voivat haitata kymmenien tuhansien matkoja ensi viikolla
Ilmailualan Unioni IAU sekä Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ovat esittäneet, että ne toteuttavat jälleen työtaistelutoimia lentoliikenteessä 19.-20. toukokuuta.
Varsinaisten lakkojen piirissä on vain muutamia kyseisten järjestöjen jäseniä. Järjestöt ovat lisäksi ilmoittaneet laajoista myötätuntolakoista, joiden kohteena ovat Helsinki-Vantaalla toimivat lentoyhtiöt, kerrotaan Finaviasta.
Työtaisteluilla IAU ja SLSY pyrkivät syrjäyttämään toisten liittojen solmiman työehtosopimuksen, joka on lainvoimainen ja voimassa vuoteen 2017 saakka.
Lakoilla merkittäviä vaikutuksia lentoliikenteeseen
Työtaistelun odotetut vaikutukset voivat näkyä lentomatkustajille muun muassa viivästyneinä matkatavaroiden toimituksina, lentojen myöhästymisinä tai lentojen peruuntumisina. Finavia arvioi, että työtaistelulla voi olla vaikutuksia jopa kymmenien tuhansien matkustajien matkoihin. Lentoyhtiöt tarkentavat parhaillaan suunnitelmiaan työtaistelun mahdollisista vaikutuksista.
Työtaisteluiden kohteena olevat maahuolintayhtiöt tekevät kaikkensa työtaistelun vaikutusten minimoimiseksi yhdessä lentoyhtiöiden ja lentoasemaoperaattori Finavian kanssa, jotta lentoja voitaisiin operoida mahdollisimman normaalisti.
Mikäli IAU ja SLSY eivät peru työtaisteluaikomuksiaan ja lakot lentoliikenteessä toteutuisivat 19.‒20. toukokuuta, matkustajia pyydetään seuraamaan lentoyhtiöiden ja matkanjärjestäjien tiedotusta ja ohjeita.
Finavia tiedottaa lentoliikenteen muutoksista mahdollisen lakon aikana
Ajantasaiset lentotiedot voi tarkistaa myös Finavian verkkosivuilta. Finavia tehostaa tiedonjakoa lisäksi terminaaleissa ja sosiaalisessa mediassa.
Finavia pitää valitettavana, että työtaisteluilla aiheutetaan epätietoisuutta ja haittaa lentomatkustajille.
Työtaistelut vahingoittavat lentoliikenteen kilpailukykyä Suomessa
Suomen tavoite olla johtava lentoliikenteen solmukohta Euroopan ja Aasian välillä voi vaarantua, jos kansainvälisen liikenteen palveluvarmuus työtaisteluiden takia heikkenee. Tällä olisi laajoja heijastusvaikutuksia Suomessa käytössä oleviin lentoyhteyksiin sekä alan tarjoamiin työpaikkoihin.
Toimivalla lentoliikenteellä on Suomen kansantalouden kannalta erittäin painava merkitys – lentoliikenteen osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 3,2 prosenttia ja se työllistää Suomessa noin 100 000 henkilöä.