Icelandairin liiketulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli USD 20,9 miljoonaa, mikä on USD 19,6 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna. Liiketulosprosentti 5 % parani 4,7 prosenttiyksikköä viime vuodesta. Voitto oli USD 13,7 miljoonaa, kun se USD 3,8 miljoonaa viime vuoden vastaavallaneljänneksellä. |
Ennätyksellinen USD 414,2 miljoonan myyntituotot kasvoivat 26 prosenttia viime vuodesta. Ennätyksellinen toisen vuosineljänneksen yksikkötuotto (RASK) oli 8,6 USD-senttiä, kasvua 8 prosenttia viime vuodesta. Leasing-tuotot kasvoivat 41 prosenttia viime vuodesta, mikä aikaansai hyvän kannattavuuden. Haastava rahtitoiminta vaikutti negatiivisesti liiketulokseen. Huoltohankkeiden ja lentokoneiden käyttöönoton viivästyminen aiheutti kertaluonteisia kustannuksia, jotka olivat USD 8 miljoonaa. .Matkustajaliikenteen kapasiteetti kasvoi 17 prosenttia viime vuodesta. Matkustajia kuljetettiin yhteensä 1,2 miljoonaa, mikä on 19 prosenttia enemmän kuin viime vuoden toisella vuosineljänneksellä. Käyttöaste oli 83,6 prosenttia, kysyntä erityisen vahva Pohjois-Amerikan reiteillä. Vahva liiketoiminnan kassavirta johti kaikkien aikojen parhaaseen likviditeettiin, kassavarat USD 521,2 miljoonaan. Seuraavien kuuden kuukauden ennakkovaraukset vahvoja ja viime vuotta suurempia. Icelandairin CEO Bogi Nils Bogason sanoo: “Henkilöstömme erinomaisen työn ansiosta olemme ylpeitä siitä, että saimme aikaan vahvimman tuloksen toisella vuosineljänneksellä sitten vuoden 2016. Tulos, joka oli USD 13,7 miljoonaa, perustui ennätykselliseen matkustajatuottoon, historiallisen korkeaan käyttöasteeseen ja parantuneisiin tuottoihin kaikilla markkinoillamme. Boeing 737 MAX -lentokoneiden tehokkuus näkyi polttoainekustannuksissa ja vaikutti myös myönteisesti tulokseen. Lisäksi leasing-liiketoimintamme menestyi edelleen erittäin hyvin ja myötävaikutti kannattavuuteen. Viivästykset huoltohankkeissa ja lentokoneiden käyttöönotossa johtivat lentokonepulaan, johon puutuimme vuokraamalla kesäkuussa lisää lentokoneita varmistaaksemme kunnianhimoisen lentoaikataulumme luotettavuuden. Tämä aiheutti kertaluonteisia kuluja, jotka heikensivät toisen vuosineljänneksen tulosta. Rahtitoimintamme jatkui haastavana, mutta uskomme vahvasti, että saamme sen käännettyä muutaman seuraavan kuukauden aikana keskittymällä määrätietoisesti kannattavuuden palauttamiseen. Tämä huomioon ottaen toisen vuosineljänneksen tulos osoittaa vahvaa taloudellista suorituskykyä ja antaa meille luottamuksen tulevaisuuteen. Kaiken kaikkiaan vuoden ensimmäiset kuusi kuukautta ovat olleet tapahtumarikkaita, ja olemme valmistautuneet toistaiseksi laajimpaan lentoaikatauluumme niin kohteiden kuin lentojen määrän suhteen. Toimme markkinoille viisi uutta kohdetta, otimme käyttöön kuusi uutta lentokonetta, kuljetimme 1,8 miljoonaa matkustajaa sekä rekrytoimme ja koulutimme lähes 1 200 työntekijää.Kuluvan vuoden jälkipuoliskon näkymät ovat edelleen suotuisat, sillä varauskanta jatkuu vahvana erityisesti Pohjois-Amerikassa. Islantiin suuntautuvien ja Islannista lähtevien lentojen kysyntä on ollut viime kuukausina vahvaa. Myös Keflavikin lentoaseman kapasiteetti on kasvanut tänä kesänä jyrkästi yli 20 prosenttia pandemiaa edeltävän tason ja se kasvaa edelleen ensi talvena. Koko vuoden ennusteemme EBIT-marginaallista pysyy ennallaan 4–6 prosentin taslla, joten odotamme tekevämme nettovoittoa koko vuonna 2023 ”, lausuu Bogason. |