Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Ilmailualan toimijat yhteistyöhön häiriökäyttäytymisen hillitsemiseksi

Posted on 14.5.202514.5.2025 by Eero Havia

Yhteiskampanja kantaa nimeä ”Aseta itsesi lentotilaan”

Lentomatkustajien häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi maailmanlaajuisesti. Sama kehitys on nähtävissä myös Suomessa ja naapurimaissamme. Nyt on tullut aika katkaista tämä huolestuttava trendi, joka haittaa niin turvallisuutta kuin matkustuskokemusta. Suomen ilmailuyhteisö etsii yhteisiä ratkaisuja ja toimenpiteitä häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi ja kampanjoi toukokuussa vilkkaimman lentomatkustuskauden alla teemalla ”Aseta itsesi lentotilaan”.

Häiriökäyttäytyminen on selkeästi kasvava ilmiö lentoliikenteessä ja tapausmäärät ovat lisääntyneet 20–30 % vuosittain Suomessa ja Euroopassa vuosina 2018–2025. Häiriköivän käytöksen vähentämiseen tähtäävässä yhteistyössä on mukana laaja edustus ilmailun keskeisiä toimijoita ja viranomaisia: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, IATA, Finavia, Poliisi, Rajavartiolaitos, Tulli, Fintraffic, Finnair, Norra, Norwegian, Airpro ja Aviator. Toimijat ovat nyt julkaisseet yhteisen julkilausuman lisätäkseen tietoisuutta sujuvan lentomatkustamisen pelisäännöistä.

”Julkilausumalla haluamme tuoda esiin yhteisen huolemme tilanteesta, kiinnittää huomiota tähän ilmiöön ja tehdä aktiivisesti yhteistyötä häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi. Jokainen häiriökäyttäytymistapaus on liikaa”, painottaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen.

99,9 % lentomatkustajista noudattaa sääntöjä –  pieni määrä häiriköi

Jokaisella on vastuu noudattaa lentokoneissa ja lentoasemilla voimassa olevia sääntöjä. Aseta itsesi lentotilaan -kampanja muistuttaa tästä.

”Lentotilalla tarkoitamme sitä, että matkalle lähtijä on sekä fyysisesti että henkisesti hyvässä matkustuskunnossa, osaa huomioida kanssamatkustajat ja noudattaa lentämiseen liittyviä turvallisuusmääräyksiä ja henkilökunnan ohjeita. Vaikka suurin osa matkustajista, 99,9 prosenttia, noudattaa sääntöjä ja ohjeita ja käyttäytyy hyvin, on valitettavasti myös niitä, jotka toimivat muita huomioimatta, ja tämän pienen joukon vaikutus ulottuu kanssamatkustajiin ja henkilökuntaan”, kertoo Finnairin turvallisuusjohtaja Kaarlo Karvonen.  

Jokaisella matkustajalla, lentoaseman työntekijällä ja matkustamohenkilökunnan jäsenellä on oikeus turvalliseen matkakokemukseen tai työpaikkaan, jossa ei esiinny häiritsevää käyttäytymistä. ”Ilmailuyhteisönä meidän on varmistettava turvallinen ja miellyttävä matkustuskokemus kaikille matkustajille ja turvallinen työympäristö lentoaseman henkilökunnalle ja lentohenkilökunnalle. Sen vuoksi kehitämme ja otamme käyttöön parhaita käytäntöjä häiriökäytöstapausten ehkäisemiseksi ja hallitsemiseksi”, kertoo Finavian viestintäjohtaja Pia Fast.

Syinä alkoholi, tupakointi ja määräysten noudattamatta jättäminen

Häiriökäyttäytyminen ilmenee muun muassa alkoholin liiallisena käyttönä, tupakointina lennolla ja lentoturvallisuuteen liittyvien määräysten noudattamatta jättämisenä. ”Kaikki eivät valitettavasti tiedosta, että henkilökunnan ohjeiden noudattamatta jättäminen ei ole lennolla koskaan hyväksyttävää, ja siitä tulee seuraamuksia”, painottaa komisario Harri Vihola Itä-Uudenmaan poliisista.

Pääosa häiriökäyttäytymistilanteista ratkeaa puhumalla. Henkilöstön koulutus on olennaisen tärkeää, jotta voidaan toimia tehokkaasti ja turvallisesti häiriötilanteita aiheuttavien matkustajien kanssa. Koulutukseen kuuluu konfliktien hallintaa ja häiriötilanteen purkamista. Pyrkimyksenä on nollatoleranssi.

”Epäasiallisen käyttäytymisen vähentäminen ja estäminen maassa ja lentokoneessa on koko toimialan yhteinen missio, ja kaikkien etu. Tuemme kaikkia työntekijöitä tässä työssä ja seuraamme kaikkia tapauksia”, painottaa Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen.

Jokainen häiriökäytöstilanne raportoidaan ja seuraamuksena voi olla viranomaisten kutsuminen paikalle, koneesta poistaminen, kirjallinen varoitus tai matkustuskielto, jonka pituus vaihtelee teon vakavuudesta riippuen. Häiriökäytös voi johtaa myös korvausvastuuseen, tai tuomioon ilmailulain rikkomisesta.

Ilmailulain §59 mukaan matkustaja ei saa toiminnallaan vaarantaa lennon, sen miehistön tai matkustajien turvallisuutta, ja matkustajan on noudatettava käskyjä, jotka miehistö antaa lennon turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitämiseksi.

Lähde: Traficom

Uusimmat artikkelit

  • Uumen Hotels tuo budjettimajoituskapasiteettia Tampereen Finlaysonin alueelle 14.5.2025
  • Ilmailualan toimijat yhteistyöhön häiriökäyttäytymisen hillitsemiseksi 14.5.2025
  • IAU jatkaa työtaistelutoimiaan – vaikutuksia Finnairin lentoihin 16. ja 19.5.2025 14.5.2025
  • ”Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia” 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus