Ilmailualan Uber tulee Suomesta. Lygg aikoo mullistaa optimoidun liikelentämisen – ja näkee ilmailualassa huikeita sekä myös syvemmin ympäristöasiat huomioivia mahdollisuuksia.
Suomalainen Lygg lupaa tehdä liikelentämisestä huomattavasti aiempaa mukavampaa, optimoidumpaa ja paremmin ympäristön kantokyvyn huomioivaa. Tämä lupaus pitää käytännön tasolla sisällään paitsi ajan säästämisen, matkustamisen helppouden kuin elinkeinoelämän tukemisen.
Ilmailualan Uberiksi itseänsä kutsuvan Lyggin liiketoimintamalli perustuu siihen, että lyhyitä matkaa lentäviä, pieniä koneita saadaan kannattavasti liikenteeseen – sen sijaan, että ne seisovat kentillä ilman matkustajia. Lentojen suorat yhteydet ja aikataulutus luodaan alueen yritysten tarpeisiin. Asiakas pääsee Lyggin alustan avulla varaamaan itselleen matkustuskokemuksen, joka sisältää haluttaessa koko matkan aina kotiovelta neuvottelupöydän ääreen asti ja sieltä takaisin kotiin.
”Lygg on alusta ja liiketoimintamallimme on saman tyyppinen kuin Uber, mutta me liikutamme ihmisiä lentokoneilla”, Lyggin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen sanoo. ”Stressaavan ja aikaa syövän reissaamisen sijaan Lyggin asiakkaat säästävät matkustustunteja yhden matkan aikana noin 60 % – jopa 90 % joillakin matkoilla.”
Lyggillä on jo tyytyväisiä, maksavia asiakkaita.
Käytännössä Lyggin kanssa taitettu matka etenee niin, että asiakas noudetaan sähköautolla kotiovelta ja viedään pienen terminaalin kautta yksityiskoneeseen muiden, noin kymmenen Lygg-matkustajan, kanssa. Lentomatkan jälkeen matkustaja siirtyy ilman väentungoksessa sukkulointia auton kyytiin, joka kuljettaa hänet perille palaveripaikalle.
Liiketoiminta käynnistettiin kesäkuussa. ”Lentämisestä on tullut yksi stressaavimmista tavoista matkustaa, vaikka edelleen monet yritykset ovat tilanteessa, jossa se on liiketoiminnan pyörittämisen kannalta pakollista. Me myymme ennen kaikkea aikaa käytettäväksi vaikka perheen tai omien harrastusten parissa”, Kekäläinen, itsekin koulutukseltaan ammattilentäjä, kiteyttää.
Toinen Lyggin perustajista on entinen investointipankkiiri Jari-Jussi Viinikkala. Hän innostui Kekäläisen ideasta, koska oli itse kokenut työn puolesta lentämisen nurjat puolet. Hän on ollut yksi niistä, joka on lähtenyt reissuun aamuvarhaisella lasten vielä nukkuessa ja palannut kotiin lasten jo nukkuessa.
”Otetaan esimerkiksi vaikkapa asiakkaalle toteutettu palvelu. Lento Saksan Egelsbachin ja Belgian Bruggen välillä. Lyggin palvelun avulla reitti taittuu 9 tuntia nopeammin edestakaisella matkalla kuin välilentojen kera lentoyhtiöiden matkoja hyödyntäen. Vaikka käytämmekin pienempiä koneita, silti matkan hinnassa saadaan jopa säästöä aikaan”, Viinikkala summaa.
Ympäristö on myös huomioitu
Lentäminen ei ole ympäristöpoliittisesti kaikkein neutraalein puheenaihe, saati tapa matkustaa. Lygg ottaa ensimmäisen askeleen kohti päästövapaata lentämistä. Suorat yhteydet, jotka toteutetaan oikean kokoisella kalustolla, ovat itsessään yrityksen suurin ympäristöteko jo nyt. Tämän lisäksi jokainen lento ylikompensoidaan Compansate-yrityksen kautta.
”Lyggillä jokainen lento on kompensoitu kaikissa tapauksissa. Se ei jää asiakkaan vastuulle tai päätettäväksi. Ympäristö on huomioitu myös niin, että Lyggin palveluun kuuluvat automatkat taitetaan sähköautolla, aina kun se on mahdollista.”
”Esimerkkiasiakkaamme, joka lentää Oulusta Ruotsin Luulajaan suoralla Lyggin lennolla, lentää 1500 kilometriä lyhyemmän lentomatkan. Käyttämämme lentokone on jo laskeutunut perille tuottaen saman CO2-vaikutuksen kuin suurempi kone, joka on vasta lähdössä nousuun”, Kekäläinen summaa.