Syynä ATR-lennoilla sattuneet vaaratilanteet
Ilmailuhallinto on asettanut seinäjokelaiselle Finncomm -lentoyhtiölle (Finnish Commuter Airlines) rajoituksia , jotka koskevat lentotoimintaa huonontuneissa sääoloissa yhtiön ATR-42-500 -turbopropkalustolla.
Finncommille on sattunut viime aikoina useita vaaratilanteeksi luokiteltuja tapauksia, joiden syyksi on arvioitu lentäjien toiminta koneessa.
Vuoden 2006 lopulla yhtiön kone joutui kiitotien sivuun laskussa ja rikkoi valaistuslaitteita. Uutenavuotena kone tuli laskuun liian matalalla, koska ilmanpaineeseen toimintansa perustavan korkeusmittarin pohjalukema on asetettu väärin. Tammikuum 8. päivä ATR-kone kallistui reilusti ja nokka nousi ylös, kun lentäjät alkoivat asettaa reittilukemia autopilottiin vasta koneen noustua.
Ilmailuhallinto edellyttää Finncommin lentäjille lisäkoulutusta. Normaaliin toimintaan ja mm. yhtiön tilaaman lisäkaluston käyttöön voidaan ryhtyä, kun puutteet on korjattu.
Ilmailulaitoksen rajoitustoimet eivät koske yhtiön kahta Embraer ERJ145-konetta. (EH)