Euroopassa käynnissä
oleva Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on asettanut yhteiskuntamme uuteen
tilanteeseen. Lentoliikenteen näkökulmasta varautuminen, proaktiivisuus
ja niiden parissa työskentelevien osapuolten tiivis yhteistyö on
välttämätöntä, jotta säilytämme ilmakuljetusten jatkuvuuden korkealla
turvallisuustasolla riippumatta siitä, mitä yllätyksiä toimintaympäristö
meille eteen tuo.
Liikenne- ja viestintävirasto
Traficom on päivittänyt Suomen ilmailun turvallisuussuunnitelman eli
priorisoidut toimenpiteet Suomen ilmailun vahvuuksien ylläpitämiseksi ja
kehittämiseksi sekä riskien hallitsemiseksi.
Vuoden 2025 suunnitelman painopisteet ovat varautumista ja ennakoivaa riskienhallintaa tukevissa toimenpiteissä. Lisäksi teemoina nousevat esiin mm. väsymyksenhallinta, matkustajien häiriökäyttäytyminen sekä kyberturvallisuus.
”Tahattomat – mutta myös tahalliset, tarkoitukselliset uhat – kohdistuvat jo nyt, ja voivat kohdistua jatkossa laajemminkin ilmailujärjestelmäämme”, toteaa Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki. Esimerkki nykytilanteen uhista ovat mm. voimakkaasti lisääntyneet satelliittinavigoinnin häiriöt, joihin ilmailujärjestelmämme kykenee kuitenkin hyvin vastaamaan. ”Meillä, ilmailun ammattilaisilla viranomaispuolella ja ilmailun organisaatioissa, on pitkä kokemus riskienhallinnasta. Työkalupakkimme turvallisuuden varmistamiseksi on monipuolinen”, korostaa Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen.
Toimenpiteitä järjestelmätasolla ja kohdennetusti kaikille ilmailun toimijaryhmille
Suomen ilmailun turvallisuussuunnitelman toimenpi¬teet velvoittavat Traficomia ja ilmailun toimijoita. Pohja toimenpiteille tulee Euroopan Unionin lentoturvallisuusvirasto EASAn julkaisemasta Euroopan ilmailun turvallisuussuunnitelmasta (EPAS 2025 Edition) sekä ilmailun kansallisesta riskienhallinnasta.
Suomen ilmailun turvallisuussuunnitelma sisältää kohdennettuja toimenpiteitä kaikille ilmailun toimijoille, kuten mm. lentoyhtiöille, helikopteritoimijoille, lentoaseman pitäjille, lennonvarmistuksen palveluntarjoajille, lentokouluille ja maahuolintaan.
”Ilmailun osa-alueista vastaavat toimijat ovat keskeisin tietolähde jokapäiväisen operoinnin turvallisuusasioista uhkien tunnistamisessa, riskien arvioinnissa ja toimenpidetarpeiden määrittelyssä”, korostaa Finnish Aviation Safety Programme (FASP)-koordinaattori Heli Koivu.
Yksi yhteistyön muoto ovat myös ilmailun tilaisuudet, kuten jatkossa vuosittain järjestettävä ilmailun turvallisuusfoorumi. Toukokuussa 2025 alan toimijat tekevät yhdessä viestintää häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi niin matkustamossa kuin lentokentilläkin.
Suomen ilmailun turvallisuussuunnitelma 2025 FPAS
Lue myös
Suomen ilmailun turvallisuusohjelma, -suunnitelma ja suorituskykymittarit
Lähde: Traficom