”Heavy userit yhdistävät harvoin, naiset ja nuoret innokkaimpia”
Liike- ja lomamatkan yhdistämisestä, bleisuresta ja bizcationista, on jo jonkin aikaa odotettu uutta, kasvavaa ilmiötä matkailun saralle. Carlson Wagonlit Travelin konsultointiyksikön, CWT Solutions Groupin, tuore tutkimus osoittaa kuitenkin, että bleisure -matkojen määrä on edelleen samalla tasolla kuin viimeiset viisi vuotta. Tutkimuksen tulokset julkistettiin heinäkuussa.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen mukaan joka viides liikematkustaja tekee vuosittain bleisure -matkan, jolloin niiden osuus kaikista liikematkoista on seitsemän prosenttia. Lähes puolessa näistä matkoista matka päätetään lomaan. Lomaosuudella puolestaan aloitetaan matkoista 34 prosenttia. 20 prosentissa matkoista pieni lomanen on sekä liikematkan alussa että lopussa. Bleisure -matkaksi luokiteltiin tässä tutkimuksessa matka, joka sisälsi perillä ainakin yhden lauantain ja sunnuntain välisen yöpymisen.
”Loma- ja liikematkojen yhdistäminen on ollut tapetilla jo pitkään. Oli mielenkiintoista havaita, että tämän tyyppinen matkustaminen ei ole kuitenkaan kasvanut merkittävästi vuodesta 2011 tähän päivään. Ne, jotka pitävät tästä yhdistelmästä, tekevät vuodessa yksi tai kaksi tällaista yhdistelmämatkaa riippumatta esimerkiksi väestöryhmästä tai siitä, kuinka monta matkapäivää kyseiselle henkilölle vuosittain kaikkiaan kertyy”, Catalin Ciobanu, CWT Solutions Groupista kertoo.
Tutkimuksesta kävi ilmi myös, että naiset yhdistävät lomaa liikematkoihinsa miehiä ja nuoret vanhempia todennäköisemmin. Ehkä kyseessä on harvinaisuudella herkuttelu tai uutuudenviehätys, sillä naisten ja nuorten osuus kaikista liikematkustajista on pieni. Vastaavasti eniten liikematkoja tekevät yhdistävät lomia ja työmatkoja kaikkein harvimmin.
Myös matkakohteella on merkitystä mahdollisen loman yhdistämisessä liikematkaan: mitä kauemmas matka suuntautuu, sitä todennäköisemmin siihen lyhyt loma liitetään. Jos liikematkan reitti on esimerkiksi Lontoo – San Francisco, niin loma tulee mukaan 23 prosenttiin matkoista. Jos työ taas vie pyrähdykselle Pariisista Lontooseen, niin lomaa matkaan yhdistyy vain kahden prosentin osalta. Euroopassa kiinnostavimmat kohteet liike- ja lomamatkan yhdistämiseen olivat tutkimuksen tekoaikana Lissabon, Barcelona, Nizza ja Istanbul. Tutkimusta varten CWT Solutions Group analysoi liikematkoja, jotka varattiin CWT:stä 2011 – 2015.
”Nämä tulokset ovat kiinnostavia, sillä ne avaavat näkymän siihen, miten bleisure -ilmiö tällä hetkellä toteutuu. Yritysten matkahallinnosta vastaavien henkilöiden ja Travel Managereiden kannattaa ottaa tämäkin matkustamisen muoto huomioon matkustusohjeistuksissa. Erityisesti, jos yrityksen tai organisaation matkat suuntautuvat usein kaukokohteisiin. Myös palvelutuottajien, kuten hotellien, on hyvä ymmärtää bleisure-matkojen piirteitä ja varmistaa palveluidensa sopivuus niin liike- kuin vapaa-ajan matkustajan tarpeisiin”, Ciobanu toteaa lopuksi.