Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Jouko Karvinen jättää Finnairin hallituksen johdon – tilalle ehdotetaan Sanna Suvanto-Harsaae

Posted on 29.1.202331.1.2023 by Eero Havia

Finnairin osakkeenomistajien nimitystoimikunta julkisti perjantaina 27. tammikuuta 2023 ehdotuksensa Finnairin yhtiökokoukselle konsernin uudeksi hallitukseksi. Nimitystoimikuntaa johtaa nykyisin  valtioneuvoston kanslian osastopäällikkö, ylijohtaja Kimmo Viertola (omistajaohjausosasto).

Nimitystoimikunnan  muut jäsenet ovat sijoitusjohtaja, listatut sijoitukset Timo Sallinen (Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Varma),  allokaatiojohtaja Esko Torsti, (Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen´) ja Finnairin hallituksen nykyinen puheenjohtaja Jouko Karvinen. Hallituksen jäsenten lukumääräksi ehdotetaan kahdeksan henkilöä. 

Hallituksen kokoonpano 

Finnairin nykyiseen hallitukseen kuuluvat Tiina Alahuhta-Kasko, Montie Brewer, Jukka Erlund, Hannele Jakosuo-Jansson, Jouko Karvinen, Henrik Kjellberg, Simon Large ja Maija Strandberg. 

Nimitystoimikunta ehdottaa yhtiökokoukselle, että edellä mainitut jäsenet valittaisiin uudelleen lukuun ottamatta Jouko Karvista ja Maija Strandbergia. He ovat ilmoittaneet, että eivät ole käytettävissä hallituksen valinnassa seuraavassa yhtiökokouksessa.

Nimitystoimikunta ehdottaa, että heidän tilalleen hallitukseen valittaisiin hallitusammattilainen Sanna Suvanto-Harsaae ja finanssineuvos Minna Pajumaa. Tällä hetkellä Suvanto-Harsaae toimii useiden pohjoismaisten yhtiöiden hallituksissa joko puheenjohtajana tai jäsenenä. Pajumaa on nykyisen toimensa ohella jäsenenä myös Posti Group Oyj:n sekä Gasum Oy:n hallituksissa.

Nimitystoimikunta ehdottaa lisäksi, että Sanna Suvanto-Harsaae valittaisiin hallituksen puheenjohtajaksi. 

Jouko Karvinen oli luopumassa jo vuosi sitten eli ennen nyt kuluvaa toimikautta Finnairin hallituksesta. Hänen seuraajakseen oli tuolloin ehdolla Kari Stadigh. Vallinneissa olosuhteissa hallituksen puheenjohtajaa ei kuitenkaan vaihdettu, vaan Karvinen jatkoi tehtävässä. Stadighin mielenkiinto ensin koronan ja sitten Venäjän ylilentokiellon riivaamaan yhtiöön näyttää hiipuneen. Merkillepantavaa hallituksen kokoonpanossa ja myös uusissa jäsenehdokkaissa – toki hallitustyön ammattilaisissa – on se, että lentoyhtiökokemus näyttää pääosin rajoittuvan  matkustamopalveluiden käyttöön lentomatkustajan roolissa.

Muuttuuko hallituksen uuden puheenjohtajan myötä jokin Finnairissa?

Ensinnäkin nimitystoimikunnan ehdotuksen takana on niin suuri osake-enemmistö, että se mennee  nuijankopautuksella läpi  tulevassa yhtiökokouksessa. Joku pienomistajista saattaa esittää muitakin näkökantoja asiaan.

Merkittävää on valtio-omistajan omistajaohjaus ja se, mitä valtio enemmistöomistajana haluaa yhtiöstä? Finnairin arvo ei ole ollut turbulentteina viime vuosina tuoda rahaa valtion pohjattomaan ja velkaiseen kirstuun. Päinvastoin, yhtiö on tarvinnut tukea. Sen puolen  euron huitteille pudonneella osakehinnalla ei myöskään juuri nyt  rikastu. Mutta väistämätöntä on, että jos valtio-omistaja panisi omistuksensa myyntiin, omistus heti tai ennen pitkää valuisi ulkomaisiin käsiin. Suomessa niin liike-elämän kuin kansalaisten lentomatkustus ’saareltamme’ muualle Eurooppaan tai maailmalle, saisi aivan toisennäköisen toteutuksen, jota ei parannuksena voisi pitää. Lisäksi tulevat parlamenttivaalit saattavat tuoda valtion omistajarooliin ja -ohjaukseenkin uutta näkökulmaa, jolla Tanskassa asuvaa tulevaa, todennäköistä Finnairin hallituksen puheenjohtajaa  evästetään valtakunnan poliittisen hallituksen suunnasta.

Kaikilta Finnairin hallitukseen ehdotettavilta henkilöiltä on saatu suostumus tehtävään. Kaikki ehdokkaat paitsi Minna Pajumaa ovat riippumattomia yhtiöstä ja sen merkittävistä omistajista. Minna Pajumaa on Suomen valtion virkamies, joten hän on riippuvainen yhtiön merkittävästä osakkeenomistajasta.

Hallituksen palkkiot

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa yhtiökokoukselle, että yhtiökokous päättäisi samansuuruisista hallituksen jäsenten vuosipalkkioista kuin vuoden 2022 yhtiökokous ja että ne olisivat siten seuraavat:

  • puheenjohtaja 63 000 euroa;
  • varapuheenjohtaja 32 700 euroa;
  • tarkastusvaliokunnan ja henkilöstö- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajat 32 700 euroa siinä tapauksessa, että he eivät samalla toimi hallituksen puheenjohtajana tai varapuheenjohtajana; ja
  • jäsen 30 300 euroa.

Vuosipalkkion lisäksi hallituksen tai valiokunnan kokouksiin osallistumisesta maksetaan hallituksen jäsenille kokouspalkkiota 600 euroa kokoukselta, mikäli kokous on hallituksen jäsenen kotimaassa. Muista kokouksista maksetaan kokouspalkkiota 2 400 euroa kokoukselta.  Etä- ja puhelinkokouksista maksetaan 600 euroa kokoukselta.

Lisäksi hallituksen jäsenille korvataan kohtuulliset matkakustannukset Finnairin yleisen matkustussäännön mukaisesti. Hallituksen puheenjohtajaksi ehdotettu Sanna Suvanto-Harsaae asuu Tanskassa.

Hallituksen jäsenillä ja heidän puolisoillaan on rajoitettu oikeus lentolippuetuun Finnairin henkilöstölippuohjesäännön hallituksen jäseniä koskevan ohjeistuksen mukaisesti.

Uusimmat artikkelit

  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025
  • Tampere-Pirkkalan lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus 7.5.2025 7.5.2025
  • Finnlinesin tuloskatsaus tammi–maaliskuu 2025: ”Melko hyvä” 6.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus