Talvinen sää, turvatoimet, matkustajien käytös
Lentoliikenne koki joulun pyhinä talvisen ja lumisen sään lisävitsauksena jo koettujen hankaluuksien, mm. äskeisten lentäjien ja matkatavaran kuormaajien lakkojen jälkeen.
Lumi aiheutti ongelmia laajalti niin meillä kuin Euroopassa, josta vaikutukset levisivät ja ketjuuntuivat moneen suuntaan. Helsinki-Vantaalla koettiin 1½-2 tunnin myöhästymisiä ja joidenkin lentojen peruuntumisia. Uudelleen reititykset peruuntumis- ja myöhästymistapauksissa olivat hyvin hankalasti järjestettävissä jo täysistä joululiikenteen vuoroista johtuen!
Lisätyötä aiheutui myös amerikkalaisen Deltan tytäryhtiön Northwestin lennolla Amsterdamista Detroitiin joulupäivänä sattunut terroriteon yritys. Sen seurauksena välittömästi kiristettiin turvatoimia sekä kansainvälisillä lentoasemilla että itse lennoilla. Jo Tapaninpäivänä Helsinki-Vantaalla Finnairin vuorolla JFK:lle matkustajien turvatarkastus tehtiin kahdesti: ennen porttialueelle pääsyä ja vielä lähtöportilla. Lento pääsi lähtemään noin 1½ tuntia aikataulustaan myöhässä.
Lentoliikenteen myöhästymiset koettelivat myös matkustajien hermoja. Joululiikentessä nähtiin Helsinki-Vantaalla tapauksia, joissa matkustajalta ”käämit kärähtivät” aivan totaalisesti. Asiakaspalvelussa olleet työntekijät saivat päällensä käsittämättömän karkeita purkauksia.
Onko joulun aika niin stressaavaa, että alkeellisetkin käytöstavat unohtuvat vai onko oppia haettu brittien lentokenttä-tosi-TV-ohjelmista. Niissä tämäntyyppistä häirikkökäyttäytymistä näytetään, kun lento myöhästyy tai yhteys muuten menetetään.
Vai onko lentolippujen aleneva hintataso peräti houkutellut ”uudentyyppisiä” matkustajia lennoille? Työtään lentoasemilla tekevät virkailijat harvoin ovat syypäitä myöhästymistilanteisiin, luonnonilmiöistä puhumattakaan! (EH)