Maailman mediat, meillä mm. YLE, kertovat kiinalaisen jättimäisen konglomeraatin HNA Groupin joutumisesta vakavaan taloudelliseen alamäkeen matkustuksen ja hospitality-teollisuuden nykyvaikeuksien myötä.
HNA Groupin synty ja tausta Kiinassa on vuonna 1993 perustettu Hainan Airlines, joka vuonna 1997 järjesteltiin uudelleen ja vuonna 2000 muodostettiin HNA Group Co. Ltd. Tähän päivään mennessä erittäin aggressiivisesti paisunut jopa yli 400 000 työntekijää työllistävä yritysrypäs käsittää Hainan Airlinesin lisäksi mm. 13 muuta lentoyhtiötä, pääosin Kiinassa, mutta myös muualla maailmassa, hospitality alan yrityksiä kuten NH-hotellit ja n. 25 % omistusosuus Hilton Grand Vacationsista sekä jopa lentokenttiä. Vuonna 2015 sen omistukseen siirtyi mm. Swissport International Ltd, joka tarjoaa palveluitaan myös mm. Suomessa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Konglomeraatilla on omistusta myös Deutsche Bankissa.
HNA Tourism ja sen alakonserni HNA Hospitality Group toimivat vahvasti Keski-Euroopassa mm. Saksan markkinoilla. Suomessa sillä on ollut vähemmän jalansijaa, jota meillä ovat saaneet sen kiinalaiset kilpailijat.
HNA-konglomeraatin toimialoja ovat mm. HNA Aviation, HNA Tourism, HNA Hospitality. HNA Capital, HNA Holdings, HNA Logistics, HNA Innovation Finance.
Nyt HNA Groupin vaikeuksien myötä ollaan laajalti havahtumassa niihin riskeihin, joita sisältyy yhden toimijatahon, vaikka jättisuurenkin, kanssa operoimiseen. Samalla Euroopassa on heräämässä kysymys ja arviot kiinalaisen incoming-matkustuksen todellisesta siunauksellisuudesta kohdemaille ja niiden taloudelle. Kun kiinalainen lentoyhtiö kuljettaa, kiinalaisomisteinen hotelliketju majoittaa, ravintolaketju muonittaa ja ostoksetkin tehdään kiinalaisten puodeissa, jääkö kohdemaan tulokseksi muuta kuin matkailun aiheuttama hiilijalanjälki ja muu matkailun nurja puoli?