UnionPay-maksukortin laajemmalle käytölle sekä mobiilimaksamiselle on tilausta
Kiinalaisten matkailijoiden määrä kasvaa Suomessa kaiken aikaa. Viime vuonna he toivat maahan jo 132 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli 56 prosenttia. Mahdollisuuksia voisi olla vieläkin suurempaan kasvuun, jos Suomessa olisi laajemmin käytössä kiinalainen UnionPay-kortti.
Visit Finlandin Matkailija-tutkimuksen mukaan kiinalaiset matkailijat käyttivät Suomen vierailullaan keskimäärin 656 euroa matkaa kohden. Summa on suurin, minkä mikään matkailijaryhmä tuo Suomeen. Kiinalaiset käyttävät sekä kotimaassaan että ulkomailla pääsääntöisesti kiinalaista UnionPay-korttia, joka on jo kasvanut maailman kolmanneksi käytetyimmäksi maksukortiksi perinteisten Visan ja Mastercardin jälkeen. Silti vasta muutamat suomalaisyritykset ovat ottaneet kortin maksuvälinevalikoimaansa.
”Kasvava kiinalaismatkailijoiden määrä haastaa matkailualaamme. Meidän pitää miettiä ihan uudelleen, mitä matkailijat meiltä haluavat ja kuinka he esimerkiksi kaupoissa ja ravintoloissa asioivat. Se, että esimerkiksi kiinalaisilla on käytössään vain UnionPay-maksukortti, tulee varmasti monelle yrittäjälle yllätyksenä. Kortin laajemmat käyttömahdollisuudet lisäisivät varmasti heräteostosten tekemistä”, uskoo Visit Finlandin kansainvälisen myynninedistämisen johtaja Heli Mende.
Visit Finlandin ja tutkimustoimisto Nero Partners Oy:n maaliskuussa 2016 tekemän Kauppiastutkimuksen mukaan kiinalaismatkailijat arvostavat laadukkaita brändituotteita ja ovat myös valmiita maksamaan niistä.
”Haastatteluista kävi ilmi, että kiinalaiset eivät ole yhtä kiinnostuneita tuotteen suomalaisuudesta kuin esimerkiksi japanilaiset, mutta he tutustuvat tuotteisiin rohkeasti ja ovat myös valmiita ostamaan niitä”, Mende toteaa.
Kiinalaiset suosivat mobiilimaksamista.
Älypuhelimen käyttäminen maksuvälineenä on yleistynyt Kiinassa vauhdikkaasti. Mobiilimaksaminen ulkomailla on kiinalaiskuluttajalle suhteellisesti edullisempaa kuin UnionPay-kortin käyttäminen, jos kyse on pienemmistä ostoksista, kuten ravintolalaskusta tai pienistä tuliaisista. Mobiilimaksamisen etuina ovat myös nopeus sekä se, että maksutapahtuma ei vaadi korttia tai käteistä.
Suomessa ei vielä ole käytössä kiinalaismatkailijoille soveltuvia mobiilimaksamisen välineitä, mutta selkeä tarve niille on jo olemassa. Muutamat suomalais- ja kiinalaisyritykset ovat jo neuvotelleet mahdollisuudesta testata kiinalaisturisteille suunnattua mobiilimaksujärjestelmää.
”Kiinalaiset matkailijat liikkuvat usein ryhmässä matkanjohtajan johdolla, ja he haluavat vierailla useissa kiinnostavissa liikkeissä rajallisessa ajassa, joten ostosten tekemisen pitäisi olla mahdollisimman helppoa ja vaivatonta”, Mende kertoo.