Vappuna avattu Shanghain EXPO suljetaan lokakuun lopussa – 70 miljoonan kävijän tavoite saavutettiin
Suomen paviljonki Shanghain maailmannäyttelyssä on jälleen saavuttanut uuden merkkipaalun, kun Suomen paviljongin kävijämäärä ylitti Suomen väkiluvun.
KONE, joka on yksi maailmannäyttelyprojektin pääyhteistyökumppaneista, lahjoitti 5,3 miljoonannelle vieraalle luksushotelliyön sekä illallisen Ritz Carlton -hotellissa. KONE juhlii myös 100-vuotispäiviään Shanghaissa.
Suomen paviljongin, Kirnun, lisäksi KONEen hissejä on käytössä 21 muussa maailmannäyttelypaviljongissa.
Suomen väkiluvun ylittyminen Shanghain maailmannäyttelyssä Suomen paviljongissa on ennätysmäinen saavutus. Määrä on yli kaksinkertainen verrattuna aikaisempien maailmannäyttelyiden kävijämäärään. Päivässä Suomen paviljonkiin tutustuu noin 30 000 kävijää. Edellinen ennätys, noin 2,3 miljoonaa, saavutettiin Japanin Aichin maailmannäyttelyssä Pohjoismaiden yhteispaviljongissa vuonna 2005.
”Suomen paviljongin pääkumppanina olemme iloisia saadessamme antaa 5,3 miljoonannelle vieraalle luksusvierailun yhteen Shanghain parhaista hotelleista, joka on lisäksi yksi Kiinan parhaista esimerkeistä rakennuksista, jonne KONE on toimittanut hissejä”, sanoo Bill Johnson, KONEen Kiinan toimitusjohtaja. 27.10. on merkkipäivä KONEelle, sillä tänään yritys juhlii 100-vuotistaivaltaan.
Maailmannäyttelyn teema ”Parempi kaupunki, parempi elämä” vastaa KONEen strategista visiota, jonka mukaan yhtiö pyrkii tuottamaan käyttäjäystävällisiä ja energiatehokkaita ratkaisuja ihmisten liikkumiseen kaupungistuvassa maailmassa.
Osana Suomen maailmannäyttelykumppanuutta KONE on toimittanut paviljonkiin erikoisvalmisteisen hissin, joka on keskeinen osa rakennuksen huipputeknistä kokonaisuutta. Tämä innovatiivisten teknologioiden ja korkeatasoisen muotoilun yhteistuloksena syntynyt ratkaisu palvelee paviljonkia sekä hissinä että näyttelykohteena.
KONE on maailman johtavia hissien ja liukuportaiden valmistajia. Yritys on Suomen paviljongin pääkumppani yhdessä Greater Helsinki Promotionin ja Nokian kanssa. KONEen menestyksekäs satavuotinen historia perustuu asiakasrajapinnan kuuntelemiseen sekä palautteiden huomioimiseen ja hyödyntämiseen alan johtavien hissien, liukuportaiden ja automaattiovien rakentamisessa, sekä kehittämällä korjaus- ja modernisointimalleja, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
5,3 miljoonas vieras, herra Zheng Shuqiang yllättyi iloisesti palkitsemisestaan. ”On hauska yllätys, että juuri minä edustan tänään Suomen koko asukaslukua”, hän totesi. ”Suomi on ennen tätä päivää merkinnyt minulle saunan ja talviurheilun maata. Paviljonkikierroksen myötä opin ymmärtämään, että Suomi on myös korkean teknologian ja muotoilun huippumaa”, hän jatkoi.
Maailmannäyttelyn kävijäennuste, yli 70 miljoonaa näyttelykävijää, toteutui viikkoa ennen näyttelyn päättymistä, sunnuntaina lokakuun 24. päivänä. Maailmannäyttely on sujunut erinomaisesti ja se on hieno saavutus nopeasti kehittyvälle Shanghain kaupungille. Suomen osallistumisprojekti ja maailmannäyttelyyn rakennettu Suomen paviljonki olivat Suomen valtion suurin markkinointi-investointi lähivuosina. Suomen paviljongin yli 80 kumppania ovat järjestäneet Kirnussa noin 300 kutsuvierastapahtumaa, joista on saatu runsain mitoin arvokkaita kontakteja. KONE on hyvä esimerkki tästä, sillä yritys on käyttänyt Kirnun kokoustiloja lähes päivittäin. ”On totta, että olemme pystyneet kutsumaan Shanghain maailmannäyttelyyn vieraaksi sellaisia potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita, jotka eivät olisi ehkä koskaan tulleet Suomeen”, toteaa Bill Johnson. (EH)