Turun seudulla vieraili kesä-elokuun aikana yli 600 000 suomalaista matkailijaa ja he kuluttivat seutukunnalla 84 miljoonaa euroa, kertoo TAK Researchin toteuttama Suomalaisten kotimaan matkailu -tutkimus.
Kaikkiaan suomalaiset käyttivät kotimaan matkoilla kesällä 2020 lähes 250 euroa matkaa kohden, joten he jättivät kotimaan matkakohteisiin yhteensä noin 2,7 miljardia euroa. Niin sanottuna normaaliaikana ulkomaiset matkailijat kuluttavat vastaavien kesäkuukausien aikana noin miljardi euroa.
”Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa kotimaanmatkailusta etenkin nyt poikkeusaikana, kun arvioidaan matkailun merkitystä niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Kesän onnistumista mitataan usein vain majoitustilastojen valossa, mutta myös matkailun taloudelliset vaikutukset kertovat, kuinka tärkeä elinkeino matkailu on Suomessa ja Turun seudulla”, toteaa Visit Turun matkailujohtaja Anne-Marget Hellén.
Tutkimuksen mukaan Turun seudulle saapuneista matkailijoista 28 prosenttia tuli muualta Varsinais-Suomesta, 29 prosenttia Uudeltamaalta ja 43 prosenttia muualta Suomesta. Turun seudulle tulleesta kotimaan matkailutulosta vajaa puolet (47 %) tuli muualta kuin Varsinais-Suomesta ja Uudeltamaalta. Lomamatkailijat toivat vajaat puolet (48%) matkailutuloista ja ostosmatkailijat yli viidenneksen (23 %) tuloista.
”Kiinnostavimpina kohteina Turun seudulla matkailijat pitivät Turun saaristoa, Turun linnaa ja Naantalin Muumimaailmaa, mikä kertoo osuvasti alueen monipuolisesta matkailutarjonnasta sekä yhteistyön merkityksestä. Vetovoimaiset kohteet vauhdittavat alueen matkailua laajasti”, Hellén jatkaa.
Kilvoittelun sijaan voimia yhteistyöhön
Vaikka suomalaisten matkailu keskittyi kesä-elokuussa vahvasti kotimaahan, tutkimuksen mukaan kotimaisten matkailijoiden yöpymiset vähenivät Kuopiota lukuun ottamatta kaikissa yli 100 000 asukkaan kaupungeissa. Kuudesta Suomen suurimmasta kaupungista kotimaiset yöpymiset vähenivät eniten Vantaalla, 67 prosenttia. Seuraavina tulivat Helsinki (-43 %), Espoo (-37 %), Tampere (-20 %), Oulu (-10 %) ja Turku (-8 %).
”Suurista kaupungeista Turkua paremmin vertailussa pärjäsi vain Kuopio, jossa kotimaisten matkailijoiden yöpymiset jopa lisääntyivät kaksi prosenttia. Turku vaikuttaisi siis selvinneen poikkeusajan haasteista monia kilpailijoitaan paremmin, mutta nyt kaupunkien kannattaa keskinäisen kilvoittelun sijaan keskittyä mieluummin yhteistyöhön”, Hellén korostaa.
”Meillä kaikilla on yhteinen huoli matkailun tulevaisuudesta ja alan ahdingon vaikutuksista taloudelle, työllisyydelle ja jopa paikalliselle kaupunkikulttuurille. Matkailutoimijat eri puolilla Suomea tekevät valtavasti töitä taatakseen turvalliset vierailut ja elämykset, joten on aika viestiä poikkeusajan toimenpiteistä ja palveluista sekä innostaa ihmisiä minilomille ja arjen irtiottoihin – toki matkailijan vastuullisuudesta muistuttaen.”
Visit Turku, Turun kauppakamari ja Visit Naantali ovat koonneet paikallisia matkailualan yrittäjiä yhteiseen markkinointiviestinnän kampanjaan, joka alkoi tällä viikolla ja jatkuu koko loppuvuoden. Kampanjassa matkailijoille tarjotaan ajankohtaista ja inspiroivaa tietoa matkailutarjonnasta.
Mainonnan lisäksi kampanja näkyy sosiaalisessa mediassa, jonne yrittäjiä ja kaupunkilaisia kannustetaan jakamaan sisältöä aihetunnisteella #metarvitaantoisiamme. Visit Turun kumppaniyritysten julkaisut näkyvät myös matkailusivustolla Kissmyturku.fi. Sieltä vierailijat ohjataan suoraan yritysten verkkosivuille varaamaan tai ostamaan tuotteita ja palveluita.