Tuhkapilvi vaikutti Finnairin viime vuoden vertailulukuihin
Japanin tilanne vaikutti huhtikuussa Finnairin Aasian liikenteen kysyntään.
”Kokonaiskäyttöasteet pysyivät edelliskuukauden tasolla muun muassa Japanin tilanteen pitkittymisen vuoksi. Japanin tilanteen epävarmuus vähensi selvästi Euroopasta Japaniin suuntautuvaa kysyntää huhtikuussa. Lomaliikenteessä Tunisian ja Egyptin tilanne vaikutti suhteellisesti vielä maaliskuutakin voimakkaammin, sillä peruttujen lentosarjojen oli tarkoitus jatkua pääsiäisen yli ja pääsiäinen ajoittui tänä vuonna huhtikuun loppuun”, Finnairin talousjohtaja Erno Hildén sanoo.
Kapearunkoliikenteessä oli kaukoliikenteen odotettuun kasvuun varauduttaessa keskimääräistä konekokoa kasvatettu lentämällä osa aiemmin Embraer -kalustolla operoidusta liikenteestä suuremmilla Airbus-koneilla. Myös 11. vastaanotettu Embraer 190 tuli liikenteeseen 1.4.2011. Kysynnän jäätyä odotettua heikommaksi nämä tekijät vaikuttivat heikentävästi käyttöasteisiin Euroopan ja kotimaan liikenteessä.
Viime vuoden huhtikuussa Islannin tulivuorenpurkauksen aiheuttama Euroopan ilmatilan sulkeminen pysäytti Finnairin koko liikenteen viikoksi. Näin ollen kumpikaan kohdekuukausi ei edusta normaalitilannetta, joten lukujen mielekäs vertailu on vähintäänkin haasteellista.
Kesäliikennekausi alkoi Finnairin liikenteessä 27.3.2011. Huhtikuun aikana avattiin reittilennot Nizzaan, Ljubljanaan, Lissaboniin, Krakovaan ja Venetsiaan. Lisäksi vuoroja lisättiin Gdanskiin sekä Stuttgartiin. Nizzan lento on aiemmin operoitu lomalentona.
Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys säilyi huhtikuussa hyvällä tasolla; 86,5 % (87 %) kaikista lennoista saapui aikataulussa. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 86,9 % (88,6 %).
(EH)