Vakuus, takuu, ”takuus” vai vakuutus?
Lentomatkustamista ovat tänä vuonna varjostaneet useiden lentoyhtiöiden konkurssit. Myöskään lennon viivästykset, peruutukset ja matkatavaroiden katoamiset eivät enää ole poikkeustilanteita ja siksi niihin on hyvä varautua. Näin mainitsi Euroopan kuluttajakeskus Suomessa kutsuessaan väkeä Helsinki-Vantaan viime viikkoiseen (4.7.) teemapäivään.
Euroopan kuluttajakeskusten kokemusten mukaan matkustajat jäävät aivan liian usein yksin näissä tilanteissa. Siksi keskukset kampanjoivat viime viikolla (4.7.2012) 25:lla eurooppalaisella lentoasemalla lentomatkustajien oikeuksista . Tarjolla oli tietoa ja opastusta kiperiin kysymyksiin. EU:n komissio seuraa päivän tapahtumia reaaliaikaisesti Brysselissä.
Ohjeita saatiin kasvotustusten ja tiedotusvälineet levittivät eniten kysyttyjä ”yleisempiä totuuksia”. Mm. maksukorttien (luottokorttien) käyttö tuo piirun verran lisäsuojaa kuluttajalle, kun matkapalvelut maksetaan maksu-/luottokortilla. Vähintään yhtä tärketä on kuluttajan itsensä katsoa, kenen kyytiin lähtee.
Meillä Euroopan kuluttajakeskusten kampanjapäivän alle osui alalla iso yrityskuolema: Air Finlandin ja sen valmismatkatuotteen Air Finland Holidaysin poistuminen markkinoilta konkurssin kautta.
Tämän vuoksi kuluttajan asiaa ruodittiin taas myös julkisuudessa. Valmismatkan merkittävä suoja kuluttajalle, matkanjärjestäjän vakuusvelvoite, tuntuu kuitenkin olevan niin abstrakti asia, ettei sitä saanut kohdalleen edes suuri Helsingin Sanomat: Air Finlandin konkurssijutussaan lehti kertoi ”vakuutuksella turvatun”, kun kyse on Kuluttajaviraston hallinnoimasta ja valmismatkaliikelaissa säädetystä ”vakuudesta”. Puurot ja vellit menivät sekaisin.
Terminogiaan kompastui taannoin Kreikan kriisirahoitusasian yhteydessä jopa valtiovarainministerimme. Jokin aika sitten hän lipsautti käsitteen ”takuus”, eli yhdisti sanat vakuus ja takuu. Vaikka syntyi kummallinen uudisana, on takuu toki lähempänä vakuutta kuin vakuutus!
Tätä asiaa matkanjärjestäjäelinkeino edunvalvojineen sekä myös Kuluttajavirasto saanevat toistaa ja kerrata vielä useamman konkurssin yhteydessä, ennenkuin tämä vakuuden turvaavuus ja suoja valmismatkanostajalle täysin ymmärretään – josko sitä tapahtuu koskaan, sillä uusia kuluttajapolvia tulee kehiin, ja toisten kokemukset unohtuvat.
Tosi on, että valmismatkalla on paitsi testatun tuotteen tuoteturva ja täsmätiedot asiakkaalle, myös kosolti taloudellista turvaa mm. matkanjärjestäjän maksukyvyn suhteen vakuuvelvoitteen ansiosta!
Ja lisäksi on ymmärrettävä, että pelkän lentokuljetuksen ostavan matkustajan on syytä yhä tarkemmin itse katsoa eteensä eli pohdittava, kenen kyytiin hyppää.
Euroopan kuluttajakeskus muuten on taho, joka antaa opastusta ja tarjoaa tietoa rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksiin ja tarvittaessa selvittely- ja sovitteluapua ristiriitatilanteisiin, joita kuluttajalla on toisessa EU:n jäsenmaassa sijaitsevan elinkeinonharjoittajan kanssa. Keskus toimii Kuluttajavirastossa osana Euroopan laajuista verkostoa, joka saa rahoitusta Euroopan komissiolta.
(EH)