Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastus ruuhkautui elo-syyskuun vaihteessa. Kuluttajaliitto selvitti, mitä oikeuksia kuluttajalla voi olla niissä tapauksissa, joissa osa ohjeita noudattaneista kuluttajista myöhästyi lennolta turvatarkastuksen jonojen takia.
”Lentoyhtiöillä on esimerkiksi velvollisuus tiedottaa matkustajiaan siitä, miten lennoille pääsee ja miten lentoasemalla tulee toimia”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.
Jos lentoyhtiö on antanut tiedon uusista nesterajoituksista ja tämä tieto on virheellinen, voisi vastuu myöhästymisestä tulla kyseeseen. Lentoyhtiön mahdollinen kuluttajansuojaan perustuva korvausvastuu voisi syntyä myös silloin, jos lentoyhtiö on jättänyt kokonaan tiedottamatta turvatarkastuksen nestemääriä koskevasta määräyksestä.
Tiedottamisen puuttuminen tai virheellisyys yhdistettynä poikkeuksellisen pitkiin jonotusaikoihin turvatarkastuksessa saattaisi johtaa siihen, että lentoyhtiön katsottaisiin olevan korvausvastuussa kuluttajalle.
”On myös mahdollista, että lentoyhtiön katsottaisiin olevan velvollinen ilmoittamaan, jos aiempien ohjeistuksien sijaan matkustajien olisikin hyvä saapua kentälle jo huomattavasti aikaisemmin”, huomauttaa Beurling-Pomoell.
Toisaalta, jos lentoyhtiö on jollakin tavalla henkilökohtaisesti tiedottanut matkustajiaan joko kertomalla uudesta nesterajoituksesta, kehottamalla matkustajia tarkistamaan päivitetyt nesterajoitukset esimerkiksi Finavian sivuilta tai antamalla yleisestä ohjeesta poikkeavan suosituksen kentälle saapumisen ajankohdasta, lentoyhtiön ei todennäköisesti katsota olevan vastuussa myöhästymisestä.
Näyttötaakka onkin tässä tapauksessa kuluttajalla. ”Kuluttajan tulisi voida osoittaa, että lennolta myöhästyminen on seurausta nimenomaisesti lentoyhtiön puutteellisesta tiedottamisesta, ei esimerkiksi omasta huolimattomuudesta tai siitä, ettei uusia nesterajoituksia ole syystä tai toisesta noudatettu”, Beurling-Pomoell muistuttaa.
Turvatarkastuksen järjestämisestä on vastuussa Finavia ja kyseessä on julkinen hallintotehtävä. Vaikka turvatarkastus onkin pakollinen osa lennolle pääsemistä, ei lentoyhtiö vastaa sen järjestämisestä. Lennot ostanut matkustaja ei myöskään ole kuluttajasuhteessa turvatarkastuksen järjestäjään.
Lähde: Kuluttajaliitto
Kuva yllä: turvatarkastusskanneri Helsinki-Vantaan lentoasemalla