Valtakunnallinen neuvontanumero jo käytössä
Kuluttajaneuvonta siirtyi vuoden alussa kunnilta valtion tehtäväksi.
Kuluttajaneuvonta koostuu 1.1.2009 lähtien verkko-palvelusta www.kuluttajaneuvonta.fi, valtakunnallisesta neuvontapuhelimesta (suomeksi 071 873 1901, ruotsiksi 071 873 1902) sekä alueellisista, tietyissä maistraateissa (36 kpl) sijaitsevista toimipisteistä.
Kuluttajaneuvonnan rahoitus ja järjestäminen on nyt valtion tehtävänä ja samalla kuntien päätoimiset kuluttajaneuvojat siirtyivät maistraattien palvelukseen. Kuluttajaneuvonnan tehtävät niin kuluttajien kuin elinkeinonharjoittajien neuvonnassa säilyvät ennallaan, samoin kuluttajien avustaminen yksittäisissä elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä ristiriitatilanteissa sovintoratkaisun löytämiseksi.
Valtakunnallisella palvelulla pyritään tasoittamaan alueellisia eroja ja parantamaan palvelun saatavuutta. Riitatilanteessa kuluttajia pyydetään ensin tutustumaan toimintaohjeisiin verkkopalvelussa. Tammikuun 5. päivä alkaen klo 9-15 välisenä aikana kuluttaja voi saada neuvoja myös puhelimitse tai neuvonnan toimipisteissä kuluttaja-oikeusneuvojilta.
Palvelu on maksutonta. Puhelu valtakunnalliseen neuvontanumeroon maksaa tavanomaisen paikallisverkko- tai matkapuhelun hinnan. Lisätietoja ja neuvojien toimipisteet löytyvät www.kuluttajavirasto.fi -sivuilta. (EH)