Viime viikon torstaina 26. marraskuuta 2020 pidetyn Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA:n syyskokouksen työohjelman aiheeksi oli nostettu ”Taksiliikenteen tilanne 2020 – Miten tästä eteenpäin?”
Asian katalysaattorina on lainsäädäntöelimissä työn alla ja muutoksessa oleva laki liikenteen palveluista. Nykyinen säädös tuli voimaan 1.7.2018 ja heti voimaantullessaan osoittautui pahasti valuvikaiseksi. Vuonna 2015 käynnistetyn liikennekaarihankkeen tavoitteena oli vapauttaa taksialan kilpailua ja lisätä digitalisaation hyödyntämistä ja mm. sitä kautta tuoda tehokkuutta ja kilpailua myös taksien hintoihin.
”Uusi laki on nyt Sanna Marinin hallituksen ohjelmassa ja lakimuutokset jo eduskunnan käsittelyssä. Tavoitteena on saada muutokset voimaan jo vuodenvaihteessa”, sanoi Traficomin asiantuntija Pasi Parviainen FBTA:n Teams-etäkuulijoille. ”Tavoitteena on palauttaa laatu ja turvallisuus, lisätä hinnoittelun läpinäkyvyyttä ja edesauttaa harmaan talouden kitkemistä. Lakiesityksessä on kuljettajia ja yrittäjiä koskevia määräyksiä, koulutusasioita mm. erityisryhmien palveluvaatimuksista sekä vapaaehtoinen taksinkuljettajan koe. Lisäksi tultaneen säätämään yrittäjäkoulutuksesta ja yrittäjäkokeesta.”
Alan väki kutsuu uutta lakia ’korjaussarjaksi’, niin epäonnistuneeksi nyt voimassa oleva laki sen synnyttämine sivuilmiöineen koetaan. Uudella lailla pyritään varmistamaan myös palvelujen alueellinen saatavuus ja hinnoittelu. Taksimatkan hinnoittelussa taksamittari velvoitteena on tulossa takaisin käyttöön, samoin taksin tunnistamiseksi taksivalaisin auton katolle.
Teams-iltapäivän toinen esiintyjä, Lähitaksi Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen sanoi, että tämä nyt voimassa oleva ’mahdollistava’ lainsäädäntö ei ottanut huomioon monia ikäviä asioita. ”Autojen määrä kasvukeskuksissa ja suurissa kaupungeissa lisääntyi, mutta vähentyi maalla. Kaupunkien taksiasemille on ilmestynyt ’sisäänheittäjiä’ ja asiakkaiden räikeää saalistusta. Samalla kuljetushintojen ja palvelun laadun vaihtelut ovat suorastaan räjähtäneet. Asiakkaiden epätietoisuus ja hämmennys on lisääntynyt.”
Kilpailua on tullut lisää, mutta osa taksiyhtiöistä, esim. pääkaupunkiseudulla Bolt ja Kajon ovat joutuneet lopettamaan.
Osa nykytakseista toimii jopa ilman alv-rekisteröitymistä, eikä anna asiakkaalle edes kuittia eikä aina pidetä kiinni sovitustakaan hinnasta. Samalla taksiyrittäjien ansiotaso on romahtanut, kun myös korona on hankaloittanut elinkeinoa. Kuljettajien eli henkilökunnan palkkaus on vähentynyt ja suoranainen turvattomuus lisääntynyt. ”Ennen ei kollegaa tarvinnut pelätä”, sanoo Pentikäinen. Nyt on nähty jopa käsirysyjä ja nyrkkitappeluita, kun asiakkaista on taisteltu taksitolpalla. ”Alan arvostus on kärsinyt kolhuja ja moni on jo hakeutunut pois alalta.”
Tilanteen muutos näkyy myös liikematkustajille. Asiakasyrityksissä ihmetellään, miten tulisi toimia. ”Erilaisia myyntijippoja on tullut lisää, mutta taksiyrittäjät ovat myös parantaneet tuotettaan. Laadullisia haasteita kuitenkin on”, toteaa Pentikäinen ja vaatii: ”Asiakkaiden luottamus suomaiseen taksiin pitää palauttaa.”
”Korjattakoon laki olennaisilta osin ja valvotaan sen noudattamista. Myös taksiyrittäjien osaamista pitäisi koulutuksen ja taksikokeen avulla parantaa, samoin taksinkuljettajien esim. kielitaidon osalta.”
Ajotaitoa ei edelleenkään lailla edellytetä testattavan, mutta Pentikäisen yritys Lähitaksi silti näin toimii. Yritys käyttää autokoulunopettajaa kuljettajien ajotaidon todentamiseksi. ”Taksiauton tunnistettavuuden on parannuttava ja harmaa talous saatava kitketyksi. Hinnoittelun on perustuttava ajettuun matkaan ja käytettyyn aikaan. Taksiyhtiöiden omistusrakenteeseen on kiinnitettävä huomiota . Halutaanko suomalaisten pienyrittäjien yhteenliittymä (kuten Lähitaksi, toim. huom.) vaiko pääomasijoittajien bisnes?”, kysyy Pentikäinen.
Kosolti ongelmia nykyisessä taksitilanteessa on tunnistettu. Miten ne korjataan eri alueilla pitkien etäisyyksien harvaan asutussa maassa, jossa asukkaita on n. 17-18 /km2 , kun vastaava luku on esim. Hollannissa yli 500.
”Korjaussarjalle” eli uudelle taksilaille, jonka pitäisi olla implementoituna jo aivan lähiviikkoina, on suuret odotukset.