Tulevan talvikauden aikana Lapin lentoasemille lennetään suoria lentoja yhteensä viidestätoista eri maasta. Suorien reittilentojen määrä Euroopasta Lapin kohteisiin on myös selvästi lisääntynyt pandemian jälkeisessä ajassa, kun Lapin talvimatkailu on elpynyt ennätysvauhtia ja sen suosio näyttää vain lisääntyvän. |
Suoria lentoja viidestätoista eri maasta Lapin talvikauden lennot saapuvat lähes kaikki, yksittäisiä Israelista saapuvia lentoja lukuun ottamatta, Euroopasta. Rovaniemelle lennetään talvella suoria ulkomaan reittilentoja kolmestatoista maasta: Alankomaista, Belgiasta, Espanjasta, Isosta-Britanniasta, Israelista, Irlannista, Italiasta, Itävallasta, Luxemburgista, Norjasta, Ranskasta, Saksasta ja Turkista. Kittilään kuudesta maasta: Isosta-Britanniasta, Itävallasta, Latviasta, Ranskasta, Saksasta ja Sveitsistä. Ivaloon kolmesta maasta: Ranskasta, Saksasta ja Sveitsistä sekä Kuusamoon kahdesta maasta: Saksasta ja Sveitsistä. Talvisin merimatkailu ja autoilu eivät houkuttele matkailijoita kesäkuukausien tapaan, joten lumiseen aikaan meren ympäröimään Suomeen saavutaan yleensä lentäen. Ilman kattavia lentoyhteyksiä ulkomailta Suomeen suuntautuva ympärivuotinen matkailu olisi hyvin hankalaa, sama koskisi myös suomalaisten ulkomaanmatkailua. ”Kansainvälisen lentoliikenteen osuus maailmanlaajuisista päästöistä on 3,7 % ja matkailun päästöistä lentoliikenne aiheuttaa 40 %. Suomeen saapuminen vähähiilisesti on kuitenkin haastavaa. Kattava suorien lentojen verkosto koetaan tästä syystä tärkeäksi. Suora lento pienentää yksittäisen lentomatkailijan päästöjä, sillä sen hiilidioksidipäästöt jäävät välilaskullisia lentoja vähäisemmiksi”, kertoo analyytikko Susanne Heikkinen Business Finlandiin kuuluvasta Visit Finlandista. Vähähiilisten liikkumismuotojen kehittäminen ja suosiminen on avainasemassa matkailualan kestävän kasvun tukemisessa. Toinen tärkeä kehittämiskohde on matkailijoiden viipymän pidentäminen. Viime talvena (marraskuu 2022 – helmikuu 2023) toteutuneiden vapaa-ajan matkojen viipymä Suomessa kasvoi pandemiaa edeltävään talveen verrattuna. Kestoltaan 4–7 yön matkojen suhteellinen osuus kasvoi kaikilla tärkeimmillä markkinoilla ja vastaavasti 1–3 yön matkojen osuus pieneni. ”Lapin aktiviteettien sekä palvelujen monipuolisuus houkuttelee osaltaan pidempiin viipymiin ja vaikuttaa näin matkailun kestävään kehitykseen positiivisesti”, Heikkinen tiivistää. ”Myös viime kesäsesongin (kesä-elokuu 2023) osalta sama ilmiö viipymän pidentymisen osalta on havaittavissa. Lentäen saapuvien vapaa-ajan matkailijoiden lyhyempien matkojen osuus on pienentynyt, kun taas noin kahden viikon matkojen osuus on kasvanut, kun tarkastelemme tärkeimpiä lähtömarkkinoita. Pidemmät viipyvät vähentävät merkittävästi liikkumisen päästöjä, jotka kattavat 75 % matkailun päästöistä. ” |