Hieno parannus – joidenkin silti ehkä syytä odottaa syksyn suoraa terminaaliyhteyttä
Helsinki-Vantaan lentoasemalle on nyt jo joitakin viikkoja päässyt rautateitse. Kesäkiireiden lomassa Matkaviikko kävi testaamassa kulkuyhteyden.
Kehäradan ja sen lentoaseman yhteyden parasta antia on ylipäänsä sen tulo käyttöön. Helsingistä, pääkaupunkiseudulta ja valtakunnan rataverkon piiristä muualtakin ratayhteys maan päälentoasemalle on hieno juttu. Se myös säästää pieneltä osin lentomatkustajan kuluja – matkustajalta muutoin lentoaseman liikkeissä ja etenkin tarjoiluasemilla nyhdetään aivan karmeita hintoja, ostipa kahvikupposen, vesilasin (-pullon) tai lasin viiniä ruokailusta puhumattakaan!
Kehäradan kyytiin pääsee Helsingin päärautatieasemalta ja/tai Pasilasta P- tai I-junilla, matka-aika puolisen tuntia. Huopalahdessa mm. Espoon ja Kirkkonummen suunnista voi vaihtaa P-junaan (matka-aika runsas 20 min). I-juna kulkee Tikkurilan kautta samaa rataa päinvastaiseen suuntaan.
Lentoaseman juna-asema on syvällä maan alla ja liukuportaita sekä käveltävää vielä nykyjärjestelyllä tulee varsin paljon. Liikuntarajoitteisten, lastenvaunujen kanssa kulkevien ja paljon matkatavaran kanssa liikkuvien kannattaa etsiä hissi, muut voivat käyttää liukuporrasta maanpinnalle noustessaan. Liukuportaiden väliin mahtuu muutaman sadan metrin viettävä käytävä. Matkustajat lentoasemalta juna-asemalle painelivat jopa juoksujalkaa, kun laukku vei miestä eikä mies laukkua alamäkeen. Päinvastaisessa suunnassa kaikkein hauraimpien tai iäkkäiden kulkijoiden kannattaa jonottaa hissiin. Laukun kiskominen ylämäkeen käy työstä, eikä kukaan halunne hikipäisenä lennolle!
Juna-asemalta T1-terminaaliin on kävellen n. 450 metriä, T2-terminaaliin n. 850 metriä, johon mahtuu myös pätkä sorapohjaista polkua, hankala matkalaukun kanssa. Matka on selkeästi kyltitetty, noin 100 metrein välien kelta-musta plakaatti kertoo, että olet oikeassa suunnassa parkkitalojen ja -alueiden välissä.
Ilmainen shuttlebussi on ainakin T2-terminaalin asiakkaille mitä suositeltavin, etenkin kun mukana on matkalaukku tai muuta tavaraa. Bussi kulkee 5-10 minuutin välein – allekirjoittanut osui suoraan ’lähes liikkuvaan’ bussiin, joka kurvaa juna-asemalta ensin T1:een ja jatkaa siitä heti T2:n saapuvan liikenteen tasolle, parikymmentä metriä ovista.
Vaikka kehäradan Flirt-junan matka-aika jää alle puoleen tuntiin Helsingistä, on matkaan syytä varata ainakin tunti. Siirtymiset nimenomaan lentoaseman päässä etenkin jalan vievät aikaa. Junaa Pasilassa, Huopalahdessa tai Tikkurilassa vaihtavien pitää ottaa huomioon myös junasta toiseen siirtymisen aika.
Liikuntaesteisten, pyörätuolilla tai huonosti liikkuvien, iäkkäiden ja kenties pienten lasten ja suuren matkatavaramäärän kanssa kulkevien lienee yhä syytä harkita muita lentoaseman kulkuyhteyksiä, kunnes suora käynti terminaaleihin myöhemmin syksyllä saadaan valmiiksi ja auki.
Kiireinen liikematkustaja tehnee myös omat ratkaisunsa ajankäytön, kustannusten ja matkustusmukavuuden kriteereillä. Syksyllä junayhteys asettuu uuteen asentoon ja voi olla myös liikematkustajan ykkösvalinta!
En ymmärrä myöskään mediakohua lipunmyynnin puutteesta lentoaseman päässä. Mm. laiturialueelle on lukutaitoisille monella kielellä ohjeet astua junan keskiosaan, jossa ihan ilmielävä konduktööri myy junalippuja.
Kehärata on oiva parannus, joka palvelee myös tuhansia lentoasemalla ja sen läheisyydessä työskenteleviä.
Odotamme innolla yhä viimeistä askelta eli suoraa tunneliyhteyttä juna-asemalta molempiin terminaaleihin myöhemmin tulevana syksynä. (EH)