Verolliset ostokset voi hakea noutopalvelusta matkalta palattua
Finavia, Finnair ja Alepa ovat yhteistyössä kehittäneet uuden palvelun, joka helpottaa ostosten tekemistä lentoasemalla ja tekee matkustuksesta sujuvampaa.
Yhtiöiden verkkokaupoista ja Helsinki-Vantaan porttialueen myymälöistä ostettuja tuliaisia, lahja- ja ruokatavaroita ei enää tarvitse kuljettaa matkakohteeseen, vaan ne voi hakea lentoaseman noutopisteestä paluulennon jälkeen.
”Finavia on pitkään tehnyt työtä eri viranomaisten kanssa, jotta kätevä lentokenttäostosten noutopalvelu olisi mahdollista toteuttaa. Moni matkustaja ei halua kuljettaa kentältä ostettuja tavaroita lentokoneessa edestakaisin. Tämä on yksi niistä palveluista, joita asiakkaamme ovat viime vuosina kovasti toivoneet”, sanoo Helsinki-Vantaan kaupallisista palveluista vastaava johtaja Elena Stenholm Finaviasta.
Stenholm on tyytyväinen, että Helsinki-Vantaan myymälät, Finnair ja Alepa lähtivät innolla mukaan kokeiluun ja olivat valmiita muuttamaan prosessejaan asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Noutopalvelu koskee Helsinki-Vantaan porttialueen kauppoja, jotka myyvät verollisia tuotteita. Sen käyttö ei ole mahdollista duty free ja tax free -kaupoista ostetuille tuotteille. Syynä on Suomen tulli- ja verolainsäädäntö.
Uudesta noutopisteestä voi noutaa myös tuotteet, jotka on tilattu Helsinki-Vantaan Click & Collect sekä Finnairshop -verkkokaupoista tai Alepa Kauppakassi -verkkopalvelusta. Näistä verkkokaupoista voivat tehdä ostoksia kaikki halukkaat. Noutopiste sijaitsee ihan lentokentän juna-aseman sisäänkäynnin lähettyvillä ja on avoinna vuorokauden ympäri. Noutopalvelu on maksutonta myymälätoimitusten ja Helsinki-Vantaan Click & Collect -verkkokaupan osalta. Finnairshop ja Alepa Kauppakassi perivät palvelumaksun. (EH)