Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Lentoliikenteen päästökaupassa kompromissi

Posted on 11.7.20085.1.2019 by Eero Havia

EU-päätös suosii lyhyitä lentoja suurkaupunkien välillä

EU:n parlamentin heinäkuun toisella viikolla tekemällä äänestyspäätöksellä lentoliikenne liitetään päästökauppaan vuodesta 2012 lähtien. Suomessa Finnair pitää syntynyttä ratkaisua kompromissina, joka on suhteellisen tyydyttävä, vaikka se lisää eurooppalaisten lentoyhtiöiden kustannuksia.

”Suurimmilta ylilyönneiltä vältyttiin, mutta lentoliikenteen päästökauppadirektiivi sisältää kuitenkin edelleen erityis-piirteitä verrattuna muiden alojen päästökauppamalliin”, sanoo Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäki.

Suurena epäkohtana direktiivissä Finnair näkee oikeuksien jakamisen ns. Revenue Tonne Kilometre – RTK-mallin eli maksettujen tonnikilomerien pohjalta. Tätä mallia Suomi ja Finnair vastustivat loppuun saakka. Valittu malli näet hyödyttää eniten suurten kaupunkien välillä lennettäviä lyhyitä matkoja ja on siten Suomen kaltaiselle maalle ja Finnairin omaksumalle strategialle epäedullinen.

Lisäksi Finnair näkee, että järjestelmän tulisi olla globaali, jotta se ei vaaranna eurooppalaisten yhtiöiden kilpailuasemaa.

”Jo nyt on nähtävissä suunnitelmia laajentaa lentokenttiä EU:n rajojen ulkopuolelle, joita käyttäen pyrittäisiin välttämään päästömaksuja”, sanoo Ihamäki. Finnairin mielestä olisi varmistettava, että ehdotus voidaan hyväksyä myös Euroopan ulkopuolella.

Lentoyhtiöitä koskeva direktiivi ei oikeuta yhtiöitä myymään päästöoikeuksiaan. Tällä halutaan välttää ns. windfall-voitot. Lentoyhtiöt ovat kuitenkin netto-ostajia, sillä oikeudet jaetaan vuosien 2004-06 lentämisen perusteella. Tähän määrään sisältyy jo Kioton sopimuksessa määritelty 20 % vähennystavoite hiilidioksidipäästöjen osalta.

Direktiivin käsittelyn aikana tilanne on lentoyhtiömaailmassa muuttunut radikaalisti. Öljyn hinta on kolminkertaistunut viimeisten viiden vuoden aikana ja vastaa nyt jo 30 % lentoyhtiöiden operatiivisista kuluista. Tämä on selkeä kannustin vähentää energiankulutusta muutenkin kaikin lentoyhtiön omin keinoin.

Single European Sky (SES) eli Euroopan yhtenäinen lennonjohtojärjestelmä voisi aikaansaada jopa 12 %:n vähennyksen hiilidioksidipäästöissä, mutta poliittista päätöstä ei ole aikaansaatu yli 10 vuotta jatkuneessa käsittelyssä. (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Espanjaan jälleen Blue Flag -ympäristömerkittyjen uimarantojen ennätys 24.5.2025
  • Lahden museot on Vuoden museo 2025 23.5.2025
  • Hotel Kämpin laajennusosa on valmis 22.5.2025
  • Turkkilaisen keittiön makujen viikko käynnistyi 21.5.2025
  • Tilastokeskus: Matkailun kokonaiskysyntä Suomessa 16,6 miljardia euroa 21.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus