Kaikki kolme suurta näyttivät alkuvuonna tappiota
Lentoliikenne on erikoista bisnestä. Kaiken keskiössä olevat lentoyhtiöt tappelevat henkiinjäämisestä, eivätkä kaikki ole siinä onnistuneetkaan. Sen sijaan lentoyhtiöiden liepeillä ja ympärillä tehdään jopa hyviä tuloksia.
Varausjärjestelmien eli GDSien ylläpitäjät, monet lentoasemat ja niitä ylläpitävät yhtiöt sekä monia muita, myös hotelli- tai cateringpalveluita lentomatkustajille tuottavat tahot pyörittävät ihan tervetta liiketoimintaa, kun lentoyhtiöt kilpailevat toisiaan hengiltä.
Euroopan kolmen suuren lentoyhtiön ahdinko jatkuu päättymässä olevan elokuun aikana julkaistujen vuoden 2012 alkupuoliskon tulostietojen valossa. IATA -raporttien mukaan eivätkä myöskään kesäkuukaudet tuoneet paljon lohtua kokonaiskuvaan.
Korkeat polttoainekustannukset, joita Iranin öljykauppaa koskeva embargo ei ainakaan madalla, Euroopan markkinoiden heikentyvä talous ja jatkuva kova hintakilpailu ylitarjontatilanteineen aiheuttavat lentoyhtiöjohtajille jatkuvaa päänvaivaa. Lentoyhtiöiden osakkeiden hinnat ovat pudonneet maailmanlaajuisesti ja vain Aasian ja Tyynenmeren alueella on onnistuttu parantamaan suorituksia vuoden takaisesta.
Euroopassa jopa mahtava Lufthansa joutui lopulta piirtämään miinusmerkin toiminnallisen puolivuotistuloksensa eteen. Kuitenkin Lufthansan Q2-tulos eli huhti-kesäkuu 2012 oli jopa roimat 361 MEUR plussalla, mutta surkea vuoden ensimmäinen neljännes painoi kumulatiivisen puolivuotistuloksen 20 MEUR miinukselle.
Positiivista on siis Lufthansan vahvasti nouseva trendi ja konserni arvioikin vuoteen 2014 ulottuvan SCORE-ohjelmansa purevan siten, että jo 2012 koko vuoden toiminnallinen tulos nousee joihinkin satoihin miljooniin euroihin”.
Iberia synkensi
British Airwaysin ja Iberian muodostaman IAG-konsernin puolivuotistulos ennen kertaluonteisia eriä painui Iberian kehnon tuloskunnon vuoksi yli 250 miljoona euroa miinukselle. Konsernin sisäisessä vertailussa BA toiminnallinen tulos oli jopa lievästi positiivinen (+13 MEUR), mutta Iberian saldo sitä vastoin miinusta roimat 263 miljoonaa. Lisäksi bmi:n integroiminen konserniin aiheutti omat kustannuksensa. BA on eurovaluutan vaihteluissa saanut myyntituottoihinsa myös valuuttakurssien tuomia puntahyötyjä.
AF-KLM:n myynti kasvoi, tulos painui
Euroopan kolmas suuri, Air France-KLM kasvatti myyntituottojaan puolivuotisjaksolla 5,2 % verran 12,1 mrd. euroon. Se ei kuitenkaan pelastanut konsernin tulosta, joka painui yli 1,2 mrd miinukselle. Suurena kululisäyksenä AF-KLM mainitsi polttoainelaskunsa kasvaneen 469 miljoonaa euroa vuoden alkupuoliskolla. AF-KLM:ssa on meneillään Transform 2015-niminen tervehdyttämisohjelma.
Finnairin tulos kohentui – mutta pysyi miinuksella
Finnair ylsi monien odotuksia parempaan puolivuotistulokseen. Pari viikkoa sitten julkaistu alkupuoliskon 2012 toiminnallinen tulos painui kuitenkin 10,3 MEUR miinukselle, mutta parani vuodentakaisesta -56,9 MEUR tappiosta reilusti. Finnairissa toisen neljänneksen (Q2) toiminnallisessa tuloksessa päästiin jopa 14,7 MEUR plussalla ja kun vuosipuoliskon liikevaihto kasvoi yli 10 %, oli ainakin hetkellistä aihetta iloonkin.
”Aiomme selvitä haasteistamme voittajina ja Finnair etenee muutoksissaan sen mukaisesti”, sanoi toimitusjohtaja Mika Vehviläinen.
Finnair ei sen sijaan ainakaan toistaiseksi ole vielä kertonut uudesta strategisista kumppanista Euroopan liikenteessään. Yksittäisillä reiteillä, kuten Madridiin, on tehty hieman erikoiseltakin kuulostavia kumppanuusratkaisuja, tällä reitillä latvialaisenm Smartlynx-yhtiön kanssa.
Finnairissa on tunnetusti meneillään 140 miljoonan euron kustannusleikkausohjelma, josta vuoden 2012 loppuun arvioidaan toteutuvan n. 80 miljoonan kokonaissäästöt.
Myös SAS punaisella
Myös skandinaavinen SAS seurasi miinusetumerkillään muita eurooppalaisia. SAS Groupin puolenvuoden nettotulos osoitti 409 miljoona kruunua eli lähes 50 miljoonaa euroa miinusta. Myös SAS osoittaa sormella polttoainelaskuaan, jonka puolenvuoden loppusumma oli yli SEK 1,1 mrd. (n. 134 MEUR) suurempi kuin vuosi sitten.
Muiden tapaan SAS:ssa on meneillään uudistusohjelma, 4Excellence, jonka vaikutuksen konsernijohtaja Rickard Gustafson lupaa yhä tehokkaammin purevan jo loppuvuonna 2012.
Uudemmat toimijat eivät myöskään nyt välty sopeuttamiselta. Ryanairin kerrotaan suunnittelevan jopa kymmenien Boeing 737-800 koneidensa groundaamista talveksi ja se leikkaa tuntuvasti mm. Suomen operointiaan.
Brittiyhtiö Virgin Atlantic ilmoitti viimevuotisen kalenterivuodesta poikkeavan tilivuoden tuloksensa miinus 125 miljoonaa dollaria, kun yhtiö teki positiivista tulosta vielä vuosi sitten. Kaiken kukkuraksi yhtiö vastaanottaa lähiaikoina laivastoonsa lisäksi kuusi uutta Airbus A330-linjuria operoitavakseen.
Se on ilmoittanut myös lähtevänsä Britannian sisäisen lentoliikenteen kovaan kilpailuun ja avaa ensi keväänä ensimmäisen Britannian sisäisen reitin Lontoon ja Manchesterin välillä.
(EH)