IATA vastustaa uusia EU-säännöksiä
Eurooppalaisten lentoyhtiöiden on jatkossa maksettava yhä tuntuvampia korvauksia matkustajille, joiden lentomatka estyy lentoyhtiön tuottamuksesta. EU:n ministerineuvosto on äänestyksessään hyväksynyt uudet säännökset ns. denied boarding -tapauksissa. Näitä ovat tyypillisesti ylibookkaus, myöhästymiset sekä lentojen peruutukset. ”EU:n komissio aikoo varmistaa, että matkustajat saavat tiedon uusista oikeuksistaan ja että oikeata informaatiota jaetaan kaikilla lentoasemilla”, sanoo EU:n kuljetus- ja liikenneasioista vastaava komissaari Loyola de Palacio.
Korvattavat rahamäärät matkustajille lentoyhtiön aiheuttamassa matkan katkeamistapauksessa riippuvat lennon pituudesta, eivät lipun hinnasta. Alle 1500 km:n lennoilla korvaussumma on EUR 250, 1500-3000 km:n lennoilla EUR 400 ja yli 3000 km:n lennoilla EUR 600. Lisäksi lentoasemalle jätettyä matkustajaa on avustettava mm. tarjoamalla ateria ja/tai virvokkeita sekä mahdollisuus käyttää puhelinta. Uudet säännökset vahvistavat tuntuvasti matkustajien oikeuksia. Ne koskevat yhtä lailla reitti-, tilaus- ja ns. halpalentostatuksella toimivia lentoyhtiöitä. Mm. suuri europpalainen halpalentoyhtiö Ryanair on lobannut voimallisesti tätä EU:n lakialoitetta vastaan ja näkee sen aiheuttavan hinnankorotuspainetta.
IATA:n pääjohtaja Giovanni Bisignani sanoo uuden lainsäädännön osuvan harhaan. ”Lain henki on enemmän lentoyhtiötä rankaiseva kuin matkustajia hyvittävä. Sillä tulee olemaan negatiivinen vaikutus kuluttajaystävälliseen hintakehitykseen myös maailmanlaajuisten interline-lippujen osalla.” Bisignani pitää uusia säännöksiä kaikenkaikkiaan haitallisina koko lentoliikenteelle. ”Toimialamme on hyvin sitoutunut avustamaan ja hyvittämäänkin matkustajia po. tilanteissa, mutta nämä säännöt ovat liian monimutkaisia ja epäkäytännöllisiä sovellettaviksi ja aiheuttavat vain sekaannusta.”
Uudet korvaukset eivät siis riipu lainkaan lentolipusta maksetusta hinnasta, vaan matkan pituudesta. ”Tämä johtaa väistämättä lentomatkustuksen kallistumiseen ja kuristaa pahoin halvimpia hintasegmenttejä. Se ei ole kuluttajien intressin mukaista”, sanoo Bisignani. ”Lainsäädäntöön tulee saada tiettyjä muutoksia, mikäli lentomatkustajien etua halutaan oikeasti ajaa.” (EH)