Christoph Franz: ”Kipeät leikkaukset ainoa vaihtoehto”
Myös Euroopan ykköslentoyhtiöllä, saksalaisella Lufthansalla on edessään mittava, jopa yhden miljardin euron säästöohjelma vuoden 2011 loppuun mennessä. Yhtiön kannattavuuden säilyttämiseen tähtäävä ohjelma on nimeltään Climb 2011, kertoo ATWOnline tänään 17.7.2009.
Lufthansa Passenger Airlinen tuoreen toimitusjohtajan Christoph Franzin lausunnon mukaan yhtiö ei tee nyt voittoa ja keskimääräinen tuotto per matkustaja putoaa nopeammin kuin koneeseennousevien matkustajien määrä. LH raportoi puolivuotistuloksestaan tämän kuun lopussa, jolloin odotetaan myös tarkempia tietoja Climb2011 -ohjelman sisällöstä.
Lähteeksi mainittu Christoph Franz on aikanaan Lufthansassa työskennellyt huippujohtaja, joka lähti yhtiöstä DB-rautatieyhtiön johtoon. Ura loppui kuitenkin DB:ssa, kun Franz yritti tuoda kiskoille lentoyhtiön yield management -tyylistä hinnoittelua: varhainen varaus alemmalla hinnalla. Tätä eivät DB:n matkustajat suvainneet.
Franz sijoittui kuitenkin pian sveitsiläisen Swiss lentoyhtiön johtoon, jossa hän vei läpi mittavan säästöohjelman ja työpaikkojen karsimisen (ks. arkistosta uutisemme 3.8.2004).
Franzista tuli hiljattain Lufthansa Passenger Airlinen toimitusjohtaja (CEO), kun Wolfgang Mayrhuber keskittyy Lufthansa-konsernin johtamiseen.
ATWonlinen uutisen mukaan nyt Lufthansassa ainakin 20 % hallinnollisista työpaikoista vähenee Climb2011 -säästöohjelman myötä. (EH)