Nelimoottorinen Focke-Wulff Fw 200 lensi 25 tunnissa 6000 kilometriä
Elokuussa 1938 eli 75 vuotta sitten tehtiin ilmailun historiaa. Tuolloin ”ensimmäisen” Lufthansan Focke-Wulff Fw200 ”Condor”, rekisteritunnus D-ACON lensi lentokapteeni Alfred Henken ja miehistönsä komennossa ensimmäisenä 4-moottorisena maalta nousevana matkustajakoneena yli Atlantin.
Focke-Wulff Fw 200 Condorissa oli istuimet 26 matkustajalle, joista tuolloin jo ensi kertaa huolehtivat lentoemännät.
Aikaa n. 6000 km lentoon kului 25 tuntia. Lento oli aikansa sensaatio ja maailmanennätys. Se ennakoi, mitä Atlantin lentoliikenteessä tultaisiin seuraavina vuosikymmeninä näkemään.
Toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1945 liittoutuneet lopettivat ”ensimmäisen” Lufthansan. Nykyinen Lufthansa Group sai uuden alun vuonna 1955.
Focke-Wulff Fw 200 ”Condoria” käytettiin II maailmansodassa myös natsi-Saksan ilmavoimissa kuljetus- ja tiedustelukoneena, mutta myös pommitustehtävissä, vaikka matkustajaliikenteeseen suunniteltu kone ei ollut lainkaan parhaimmillaan näissä toimissa.
Nyt Airbus, Rolls Royce, Deutsche Lufthansa Berlin-Stiftung (säätiö) sekä Lufthansa Technik kunnostavat todennäköisesti ainutta jäljellä olevaa Fw 200-konetta, jonka hylky löydettiin 1981 Trondheimin läheltä norjalaisesta vuonosta 60 metrin syvyydestä. Kone nostettiin 1999 pahoin vaurioituneena ja meriveden syövyttämänä. Siitä ei saada enää lentokuntoista, mutta alan harrastajat iloitsevat, jos Condor voisi entisöitynä rullailla edes kiitotiellä näytöksissä. (EH)