Vasta pitempi aikajänne kertoo laajemman totuuden
Lufthansan 16 euron DCC-jakelulisämaksun vaikutusta on jo pyritty arvioimaan syyskuun kokemusten pohjalta. Lisämaksua alettiin periä 1. syyskuuta alkaen muissa kuin lentoyhtiön omissa nettikanavissa.
Asiasta ovat kirjoittaneet kansainväliseen matkakauppaan, sen uutisointiin ja analyyseihin suuntautunut tnooz sekä mm. muutamat ruotsalaiset onlineuutisvälineet.
Po. lähteet tietävät kertoa Lufthansan GDS-varausten (Amadeus, Sabre, Travelport) syyskuulla pudonneen yli 16 %. Samaan aikaan plus-merkin GDS-myynnissään ovat saaneet mm. Air France, British Airways, SAS, Alitalia ja United. Myös Air Berlin mainitaan hyötyjien joukossa. Voidaanko luvuista päätellä, että em. kilpailijat ovat suoraan hyötyneet Lufthansan toimista?
Tietenkin Lufthansan säätämä 16 euron jakelumaksu odotetusti vaikutti LH:n GDS-myyntiin – tässä ei liene suurta yllätystä. Sen sijaan vertailusta ei ilmene, minkä verran siirtymää on tapahtunut LH:n omiin verkkokanaviin. Näitä lukuja on syytä odottaa hieman pitemmältä periodilta, jotta voidaan nähdä DCC-maksun pysyvämpi vaikutus.
Lisäksi LH:n lentäjien syyskuiset lakkopäivät ovat sotkeneet kuvioita siinä määrin, että suoraan vertailukelpoiset tilastoluvut vaativat tarkempaa ja samalla hankalampaa analyysia. (N.B. myös vuosi sitten lakkoiltiin).
Lufthansaa on arvosteltu mm. siitä, että peritty uusi lisämaksu olisi piilotettu hinnankorotus. Joillakin tahoilla odotetaan myös EU:n sääntelyelinten kannanottoa LH:n uuden maksun laillisuuteen. (EH)