Lufthansan lentotarjonta Saksan ja Suomen välillä on palautunut jo hyvin lähelle koronaa edeltänyttä volyymia. Kuluvan elokuun 2022 aikana viikkovuoroja Frankfurt-Helsinki ja München-Helsinki -reiteillä on nyt 35. Vuonna 2019 vuoroja lennettiin viikossa 42, mikä tarkoitti kuusi päivittäistä yhteyttä eli kolme kumpaankin Saksan kaupunkiin. Nyt elokuussa torstaisin lentoja on neljä, sunnuntaisin kuusi ja muina viikonpäivinä viisi. Talviaikatauluun 2022-23 tulee kaksi uutta frekvenssiä eli yhteensä 37 viikkovuoroa Suomen ja Saksan välille.
Lufthansa ja konserniyhtiöt Swiss, Eurowings ja Austrian Airlines lentävät talvikaudella myös Suomen Lappiin. Kittilään Genevestä ja Münchenistä, Ivaloon Frankfurtista sekä Rovaniemelle Düsseldorfista ja Hampurista. Edellä mainittujen reittilentojen lisäksi on yhdessä matkanjärjestäjien kanssa toteutettavia lomalentoja.
Lufthansa on investoinut paljon myös kestävään kehitykseen, ilmastotyöhön eli CO2-päästöjen vähentämiseen lentokoneiden pakokaasuista. Yhteistyötä uusiutuvan lentokonepolttoaineen SAFin (sustainable aviation fuel) käytön lisäämiseksi pelkästään Suomessa ja Baltian maissa mukaan on saatu yli 300 yritystä, jotka ostavat liikematkustajilleen SAFia heidän Lufthansa -lennoilleen. Lufthansa tekee SAF-yhteistyötä myös suomalaisen Nesteen kanssa.
Lufthansan ja Lufthansa Groupin toimintoja Suomessa ja myös Baltian maissa on General Manager -tittelillä johtanut jo pian vuoden Patrick Borg Hedley. Hän tuli ensi kerran elämässään Suomeen 24. elokuuta 2021, tuolloin tutkailemaan tulevia asuntoasioitaan ja tyttäriensä koulunkäynnin mahdollisuuksia, kun työsopimus oli merkitty alkavaksi Suomessa 1.11.2021. Hän saapui siis maahan yhä koronan riivaamaan lentomatkustuksen markkinaan. Suomen asemapaikastaan käsin Patrick Borg Hedleyn vastuulla ovat myös Lufthansa Groupin intressit Virossa, Latviassa ja Liettuassa, joista kuhunkin maahan konsernin koneet lentävät.
Syksyllä, talvea vasten aloitettu elämä pohjoisilla leveysasteilla oli varmasti vähintäänkin elämyksellinen, ellei jopa haastava miehelle ja hänen perheelleen. Patrick Borg Hedley on kotoisin Maltalta, joissa hän aloitti lentomatkustukseen liittyvän uransa 1994 opiskelijan kausityönä kansallisessa Air Malta -yhtiössä. Hän siirtyi varsin pian Lufthansan leipiin, jossa sai koulutusta moniin lentoyhtiön toimiin niin matkustaja- kuin rahtiliikenteen näkökulmista. Hänellä on jopa lentäjän koulutus meriittinään.
Patrick on viettänyt suurimman osan jo 27-vuotisesta Lufthansa-urastaan ulkomaan töissä ja varsin ’vähälumisissä’ maissa: Jemenissä, UAE:n Dubaissa, Kyproksella ja viimeiset vuodet Portugalissa ennen Suomea, noin viisi vuotta kussakin lukuun ottamatta kahteen vuoteen jäänyttä rupeamaa Dubaissa. Niinpä hän muistelee Suomen viime talven lumia ja vaikkapa ensikokemuksiaan auton ratissa liukkailla teillämme, mutta mainitsee talviset olosuhteet uusiksi ja hienoiksi kokemuksiksi niin itselleen kuin perheelleen – etenkin 14- ja 10-vuotiaille tyttärilleen. ”Suomalaiset ovat avoimia ja auttavaisia”, sanoo maltalaissyntyinen mies, jota oli varoiteltu etäisistä ja varovaisista suomalaisista. ”Talven lumitöihin sain heti naapuriapua ja neuvoja. Nyt kesällä naapurit toivat mustaherukoita pensaistaan ja ohjeistivat niiden käsittelyssä.” Eivät ainakaan kaikki suomalaiset ole mitään jöröjukkia!
Yhden ratkaisemattoman haasteen Patrick kuitenkin mainitsee. Vaimo, jolla on monipuolinen kokemus hotellialan töistä, ei ole löytänyt Suomesta työpaikkaa, vaikka haluja työntekoon olisi. Kynnykseksi jopa useampaa kieltä puhuvalla puolisolla on ainakin toistaiseksi muodostunut puuttuva suomen kielen taito. Toivottavasti tämäkin asia löytää ratkaisunsa!
Kuva yllä: Lufthansan asiat Suomessa ovat viiden vuoden ajan Patrick Borg Hedleyn kokeneissa käsissä. Paikallistuntemusta, -osaamista ja jatkuvuutta Suomessa edustaa Markus Issakainen (vas.).