Nyt päivittäin Frankfurtista Tokioon A380-koneella
Toinen Lufthansan (LH) tilaamista 15:sta Airbus A380-koneista aloittaa kaupallisen liikenteen Frankfurtin ja Tokion (NRT) välillä maanantaina elokuun 2. päivänä.
Tehtaantuore A380 sai heinäkuun 28. päivänä nimen ”München” Baijerin pääkaupungin Franz Josef Strauss -lentoasemalla pidetyssä juhlavassa seremoniassa. Nimen antoi ja koneen kastoi Isar-joen vedellä Münchenin pormestarin rouva Edith von Welser-Ude.
Lufthansa on lentänyt kesäkuun 11. päivästä 2010 alkaen ensimmäisellä A380-koneellaan kolmesti viikossa Frankfurtista Tokion Naritaan. Nyt toisen koneen myötä reitti lennetään päivittäin A380-kalustolla. ”Matkustajille on tiedossa aivan erityinen lentokokemus”, lupaa Karsten Benz, Lufthansa Vice President Sales and Services Europe.
Dr. Karsten Benz sanoo tähän asti jopa liikematkustajien järjestelleen lentojaan A380:n lentopäivien mukaan. Nyt A380 lentää päivittäin, kunhan reitti on FRA-NRT.
Miksi ensimmäiseksi juuri Frankfurt-Tokio?
”Matkustuskysyntää ja teknistä valmiutta koneen vaatimuksiin on reitin molemmissa päissä. Frankfurtissa kone voidaan boardata kahdesta eri kerroksesta. Tokion Naritassa slottien eli laskeutumis- ja nousulupien määrä on hyvin rajallinen. Siksi sinne on hyvä lentää mahdollisimman suurella koneella.”
LH:n on määrä saada vuoden 2010 aikana vielä kaksi A380-konetta. Niinpä syyskuun alussa aloitetaan A380-lennot Frankfurtista Beijingiin ja lokakuun lopulla Frankfurtista Johannesburgiin Etelä-Afrikkaan. Neljän koneen rotaatioiden suunnittelussa saadaan suurista koneista irti niiden tehokkaampi käyttö, jota Johannesburg Euroopan aikavyöhykkeellä tehostaa kaukoidän liikenteen aikaerojen rinnalla.
Lufthansan versiossa A380:ssa on istuimet 526 matkustajalle: 8 paikan uusi ainutlaatuinen First Class todella vaativille yläkannen kärjessä. Yksistään ensimmäisen luokan wc-pukeutumistila on näkemisen arvoinen ollakseen lentokoneen wc. Yläkannella on myös 98 matkustajan Business Class.
Koneen pääkannella on 420 niinikään mukavaa, ergonomista istuinta economy- eli turistiluokassa. Myös turistiluokassa on oma yksilöllinen, monikielinen, kosketuksella ohjautuva istuinkohtainen viihde- ja informaationäyttö matkustusohjeineen, musiikkeineen, elokuvineen, jopa kielikurssimahdollisuuksineen.
Jättikoneen pituus on 72,7 m, korkeus 24,1 m ja siipien kärkiväli 79,8 m. Maksimi lentolähtöpaino on 560 tonnia, josta polttoaineen osuus voi olla 150 tonnia. A380 huippunopeus on 907 km/h ja maksimilentoetäisyys eli range 12 000 km. Koneen sanotaan olevan tähänastisista ympäristöystävällisin: polttoainetta kuluu vain 3,3 litraa/100km/matkustaja.
Matkustajille kone on todella hiljainen. Sisällä kuuluu ainoastaan hyvin vaimea humina, josta yleensäkin tietää istuvansa lentokoneessa. Rolls-Royce Trent 900 titaanimoottoreiden tehon vaihtelun ääniä kuten muitakaan kolahduksia ei matkustamon pääkannelle saati yläkertaan kuulu lainkaan. Kaiken kaikkiaan ainutlaatuinen elämys lentää tällä jättiläisellä.
”Koneen ohjaaminen tai ohjaamo ei radikaalisti poikkea vaikkapa A340-ohjaamosta, jossa myös toimitaan neljän moottorin hallintalaittein. Kaikki A380-kapteenit olemme tulleet LH:n A340-koneiden ohjaimista”, sanoo A380-kippari Michael Langer. Iso lintu tottelee samanlaista joy-stick -tyyppistä ohjaussauvaa kuin pienemmätkin Airbusit.
Kapteeni Langer sanookin, että ensimmäisinä kuukausina suurin ero työelämässä on ollut lähtö työtehtäviin vain kerran kuukaudessa. Perhe on siitä pitänyt, isää on näkynyt kotosalla enemmän. Mutta tämä on väliaikainen olotila, sillä Langerin mukaan jo neljän koneen A380-laivueella myös lentäjien startit kaksin-kolminkertaistuvat loppuvuoden aikana. Neljää konetta varten on koulutettu yhteensä 100 pilottia eli n. 25 lentäjää/kone. Kerrallaan lennolla on mukana kolme ohjaajaa. Matkustamossa työskentelee 21 lentoemäntää ja stuerttia.
LH:n toinen A380 sai nimen ’München’, mutta 28.7.2010 ristiäismatkan jälkeen sitä ei Münchenissä nähdä, sillä kaikki A380-koneet toimivat Saksassa Frankfurtista käsin.
Ristiäispäivän avauslennolla kone kävi esittäytymässä Alppien yli myös itävaltalaisille. Lensimme siellä vain 40 metrin mataluudessa saluutin yli Salzburgin lentoaseman. Kokemus koneen sisällä oli vaikuttava, mutta sen on täytynyt näyttää jylhältä myös lentoasemalle ja lähimaastoon kerääntyneille kiinnostuneille katselijoille! Ainutlaatuinen kokemus kaikkiaan. (EH)