Valtioneuvosto päätti eilen 8. kesäkuuta ravintolatoiminnan rajoitusten lieventämisestä. Toimialajärjestö MaRa:n mukaan leviämisvaiheen maakuntien ravintoloiden anniskelu- ja aukiolorajoitukset ovat lieventämisen jälkeenkin tartuntatautilan 58 a §:n 4 momentin vastaisia.
”Säännöksen perusteella valtioneuvosto ei voi päättää nykyisessä tautitilanteessa rajoituksista, joiden mukaan ravintoloiden on lopetettava anniskelu aikaisemmin kuin klo 22 ja suljettava aikaisemmin kuin klo 23. MaRa tekee kantelun oikeuskanslerille valtioneuvoston tartuntatautilain vastaisesta asetuksesta. Perustuslaissa suojattua elinkeinovapautta ja omaisuuden suojaa sekä työntekijöiden oikeutta työhön on poljettu koronakriisin aikana. Oikeuskansleri ei voi katsoa tätä sivusta. Kysymys on kymmenien tuhansien yrittäjien ja työntekijöiden selviämisestä edes jotenkin koronakriisistä”, tulitetaan MaRa:n julkilausemassa.
Jotta nykyinen sääntely olisi sallittu, se edellyttäisi ensiksi sitä, että tartuntataudin leviämisen estäminen olisi valtakunnallisesti epidemian nopean kiihtymisen tai muuntuneen viruksen leviämisen uhan vuoksi välttämätöntä. Jommankumman noista edellytyksistä tulee täyttyä valtakunnallisesti. Kumpikaan niistä ei enää täyty. Jo tällä perusteella valtioneuvoston asetus on tartuntatautilain vastainen, jatketaan MaRa:n lausunnossa.
”On selvää, etteivät leviämisvaiheen ravintoloiden anniskelu- ja aukioloaikasäännökset ole tartuntatautilain mukaisia. Ilmaantuvuus on selvässä laskussa, tartuntaketjut pystytään selvittämään eikä alueellista tai valtakunnallista väestöleviämisen uhkaa ole. Lisäksi riskiryhmien rokotukset ovat edenneet ripeästi. Valtioneuvosto katsoo tästä huolimatta, että sillä on oikeus lopettaa ruokaravintoloiden anniskelu klo 20 ja muiden ravintoloiden klo 18 sekä määrätä ruokaravintolat suljettaviksi klo 21 ja muut ravintolat klo 19”, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.
Valtioneuvoston lainvastaiseen päätökseen ei voida hakea muutosta tuomioistuimessa. Ainoa vaihtoehto on tehdä kantelu oikeuskanslerille.
”Oikeuskanslerin tulisi estää ennakollisesti valtioneuvoston lainvastaiset päätökset. Suomen oikeusjärjestelmässä on merkittävä puute, koska valtioneuvoston päätöksestä ei voida valittaa tuomioistuimeen. Tällainen oikeus tulisi olla, koska valtioneuvosto käyttää erittäin syvälle käyvää oikeutta rajoittaa merkittävällä tavalla yrittäjien elinkeinovapautta ja omaisuudensuojaa sekä työntekijöiden oikeutta työhön”, Lappi toteaa.
”Tartuntatautilain 58 a §:n 4 momentti ei jätä valtioneuvostolle sijaa tarkoituksenmukaisuusharkinnalle eikä sen pidäkään jättää, niin syvällisestä puuttumisesta yrittäjien ja työntekijöiden perustuslain suojaamiin oikeuksiin on kysymys. Oikeuskanslerin on heti puututtava valtioneuvoston tartuntatautilain vastaiseen toimintaan. Juristimme odottavat mielenkiinnolla, miten oikeuskansleri perustelee yksityiskohtaisesti sen, että valtioneuvoston asetus on juuri nyt tartuntatautilain 58 a §:n 4 momentin mukainen”, Lappi sanoo.