Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

MaRan jäsenkysely: Lähes puolet yrityksistä odottaa liikevaihdon pienenevän

Posted on 16.6.202516.6.2025 by Eero Havia

Lähes puolet yrityksistä odottaa liikevaihdon pienenevän viime kesään verrattuna – puoliväliriihen päätökset mieluisia

Puolet matkailu- ja ravintola-alan yrityksistä odottaa kesä-elokuun liikevaihdon olevan pienempi kuin viime vuonna. Neljännes odottaa liikevaihdon kasvavan. Kolea toukokuu vähensi jäsenyritysten arvion mukaan liikevaihtoa noin puolella yrityksistä. Suurimpia uhkia alan tulevaisuudelle ovat kustannusten nousun jatkuminen ja kysynnän vähäisyys. Ammattitaitoisen työvoiman puutteen merkitys liiketoiminnan uhkana on tilapäisesti pienentynyt heikomman kysynnän takia.

Hallituksen puoliväliriihen päätökset olivat alan yrityksille mieluisia. Peräti 45 prosenttia yrityksistä piti ansiotuloveron alentamista tärkeimpänä riihen päätöksenä, 34 prosenttia arvonlisäveron alentamista 13,5 prosenttiin ja 18 prosenttia yhteisöveron alentamista 18 prosenttiin. Toimialan yritykset odottavat korkojen alenemisen, palkankorotusten ja ansiotuloverojen alentamisen parantavan kuluttajien ostovoimaa ja rohkaisevan kuluttajia käyttämään alan yritysten palveluja.

Heikko lumitilanne ja myöhäinen pääsiäinen rokottivat hiihtokeskuksia

Kuluttajien heikko luottamus talouteensa näkyi matkailu- ja ravintola-alan yritysten palvelujen kysynnässä maalis-toukokuussa. Lähes 60 prosentilla alan yrityksistä liikevaihto aleni, noin kolmanneksella kasvoi. Kotimaisten kuluttajien heikon luottamuksen lisäksi ennätyksellisen huono lumitilanne ja pääsiäisen myöhäinen ajankohta näkyivät hiihtokeskusten liikevaihdossa, sillä 80 prosenttia yrityksistä ilmoitti liikevaihdon olleen pienempi kuin edellisenä keväänä. Kausi oli vaikea etenkin eteläisen Suomen hiihtokeskuksissa.

”Matkailualan kasvu tulee ulkomaalaisista asiakkaista. Pohjois-Suomen matkailun hyvä veto ei ulottunut kotimaisiin asiakkaisiin, jotka pihistelivät rahan käytössä. Tämä näkyy erityisesti hiihtokeskuksissa, joissa kotimaisten asiakkaiden määrä on ollut muutaman vuoden laskeva. Sen sijaan ulkomaalaisten laskettelijoiden määrä kasvaa, koska olosuhteet Keski-Euroopan hiihtokeskuksissa ovat muuttuneet epävarmoiksi”, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi (kuva yllä) toteaa.

Kesän odotukset ovat maltilliset – kolea alkukesä syö palvelujen kysyntää

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten näkymät kesälle ovat hieman toiveikkaammat kuin toteutunut kevät oli. Toiveikkuus ei yllä pubeihin ja yökerhoihin, joista peräti kaksi kolmannesta ennakoi kesäsesongin olevan heikompi kuin viime vuonna. Vain 16 prosenttia odottaa sen olevan parempi.

”Pubien ja yökerhojen tilanne on ollut vaikea jo pitkään. Siihen on monia syitä. Yksi niistä on alkoholin verotus. Alkoholijuomavero on kaikissa juomaryhmissä EU:n kirein. Anniskelun 25,5 prosentin arvonlisäverokin on EU:n toiseksi korkein. Kysynnän painottuminen viikonloppuihin ja liian raskas kustannusrakenne ovat heikentäneet pubien ja yökerhojen toimintaedellytyksiä, mikä on näkynyt alan yritysten lisääntyvinä konkursseina. Myös nuorten aikuisten kasvanut työttömyys ja syyskesällä voimaan tuleva opiskelijoiden asumistuen leikkaus vähentävät nuorten aikuisten käytössä olevan rahan määrää. Vaikka valtiontalouden tilanne on vaikea, anniskelun arvonlisävero tulisi alentaa ravintolaruoan kanssa samalle tasolle”, Lappi sanoo.

Hallituksen puoliväliriihen päätökset maistuvat alan yrittäjille

Hallituksen päätös korottaa tämän vuoden alussa majoituksen, matkailu- ja kulttuuripalvelujen arvonlisävero 10 prosentista 14 prosenttiin osui ikävästi koronarajoitusten runtelemille toimialoille. Muut EU-maat Suomea ja Baltian maita lukuun ottamatta tekevät uusia ennätyksiä matkailussa.

”Kuluttajien mielialoilla on suuri merkitys, sillä yksityisen kulutuksen osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin puolet. Hallitus tekikin puoliväliriihessään päätöksiä, jotka maistuvat alan yrittäjille. Alan suurin ongelma on kuluttajien heikosta luottamuksesta aiheutuva säästäminen. Ansiotuloverotukseen tehtävät reilut alentamiset yhdessä korkojen laskun ja ostovoimaa tukevien palkankorotusten kanssa luovat uskoa tulevaisuuteen. Myös Tilastokeskuksen kuluttajien luottamusbarometri ennustaa kuluttajien luottamuksen merkittävää piristymistä vuoden sisällä. Alan yritykset ja työntekijät odottavat hartaasti kysynnän piristymistä usean vaikean vuoden jälkeen”, Lappi toteaa.


MaRan jäsenkyselyyn vastasi 382 yritystä seuraavilta toimialoilta: festivaalit, hiihtokeskukset, hotellit ja kylpylät, huvi-, teema- ja elämyspuistot, juhla- ja pitopalveluyritykset, kahvilat, keilahallit, kongressit ja messut, leirintäalueet, liikenneasemat, pikaruokaravintolat, pubit ja yökerhot, ohjelmapalveluyritykset, ruokaravintolat, opiskelija- ja henkilöstöravintolat sekä henkilöstövuokraus.

Lähde: Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry

Uusimmat artikkelit

  • MaRan jäsenkysely: Lähes puolet yrityksistä odottaa liikevaihdon pienenevän 16.6.2025
  • Matkailupodcast: ”Verraton Viro – matkusta Tallinnassa kuin paikallinen” 15.6.2025
  • IAU:n työtaistelutoimet aiheuttavat taas 143 Finnairin lennon perumisen 15.6.2025
  • Paris International Air Show eli Le Bourget’n ilmailunäyttely 16.-22. kesäkuuta 14.6.2025
  • Suomen matkailustrategia 2025–28: tavoitteena matkailukysynnän kasvu 12.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus