Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Marriott ja Starwood ovat yhdistyneet maailman suurimmaksi hotelliyhtiöksi

Posted on 29.10.201621.1.2019 by Eero Havia

Yhteensä yli 1,1 miljoonaa hotellihuonetta yli 5700 hotellissa 110 maassa

Marriott International Inc. ja Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc. ovat tänä syksynä 2016 julkistaneet lopullisen tiedon fuusiostaan, josta pörssitiedotteella kerrottiin ensimmäisen kerran jo marraskuussa 2015. Fuusio on nyt saanut viranomaisten hyväksynnän niin Yhdysvalloissa, EU:ssa kuin lopulta myös Kiinassa.

Nyt synnytettiin maailman suurin hotelliyhtiö, joka operoi ja pyörittää franchise -toiminnalla yli 1,1 miljoonaa hotellihuonetta yli 5700 hotellissa yli 110 maassa. Fuusion seurauksena 30 johtavaa hotellibrändiä päätyi samaan yhtiöön. Marriott International Inc. on noteerattu NASDAQin -pörssissä. Starwoodin osakkeen noteeraus New Yorkin pörssissä (NYSE) päättyi syyskuulla 2016.

Marriott Internationalin päämaja on Bethesdassa USA:n Marylandissa. Uuden fuusioyhtiön johdossa jatkaa Marriottin CEO & President Arne Sorenson. Marriottilla on ollut ennen fuusiota noin 4 400 hotellia 85 eri maassa ja vuosittaiset myyntituotot ovat olleet n. 14 miljardin dollarin suuruiset. Yhtiöllä oli ennen fuusiota 19 hotellibrändia, joista luksushotellit Ritz-Carlton, Bvlgari, JW Marriott, Renaissance Hotels , Marriott Hotels, Marriott Executive Appartments , Residence Inn ovat suurimpia ja tunnetuimpia myös meillä.

Starwoodin puolella tuotemerkkejä eli hotelliketjuja olivat mm. Sheraton, Le Méridien, Westin, St. Regis, The Luxury Collection, W, Design Hotels jne.

Starwoodilla oli ennen yhdistymistä n. 1300 hotellia yli 100 maassa. Sen omistamissa ja pyörittämissä hotelleissa työskenteli yli 180 000 työntekijää.

Marriottin ja Starwoodin yhdistyminen on jo aikaansaanut Marriott Rewards ja Ritz-Carlton Rewards sekä Starwood Preferred Guests(SPG) kanta-asiakasohjelmien yhteensovittamisen.

Yhdistynyt yhtiö puhuu siis yhteenlaskettuna 30 hotellibrändistä, mutta nähtäväksi jää, tulevatko ne kaikki säilymään myös pitemmällä tähtäimellä vai haetaanko dynamiikkaa brändejä karsimalla ja yhdistämällä. Samaan asiakassegmenttiin on näin laajan jättifuusion jäljiltä kohdistamassa tarjontaansa useampikin kuin yksi saman konsernin hotellibrändi.(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025
  • Tampere-Pirkkalan lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus 7.5.2025 7.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus