Teema: Kuvittele tulevaisuus – Future it!
Helsingin Messukeskuksessa 20.-23.1. järjestettävät Matka 2011 -messut kokoaa matkailusta kiinnostuneet yhteen. Lähes 1200 näytteilleasettajaa yli 70 maasta varmistavat, että matkailuvuosi startataan näyttävästi. Ensimmäistä kertaa ovat mukana eksoottiset Gabon, Azerbaidzan, Makedonia ja Singapore sekä Karibian alueen turistitoimisto, joka edustaa 34 valtiota. Matkamessujen Partnerimaa Viro panostaa messuihin erityisen vahvasti. Myös kotimaan matkailun suosio näkyy – messuilla on mukana lähes koko Suomi minikoossa.
”Olemme todella iloisia, että Matkamessut on kasvanut viime vuodesta matkailualaa koetelleista kriiseistä huolimatta. Matkamessujen teettämän tutkimuksen mukaan kuluttajat aikovat matkustaa entistä enemmän tulevaisuudessa, vuoden 2011 aikana vain 4 % suomalaisista ei aio matkustaa ulkomaille. On hyvä, että näytteilleasettajat vastaavat tähän kuluttajien matkustusintoon olemalla mukana messuilla ja tapaamalla asiakkaitaan henkilökohtaisesti”!, sanoo Matkamessujen näyttelyryhmäpäällikkö Anita Mäkelä.
Matkamessujen ensimmäinen päivä ja perjantain aamupäivä on varattu ainoastaan ammattilaisille. Yleisö pääsee messuille perjantaina puolilta päivin. Messujen aikana nähdään n. 150 ohjelmanumeroa, joiden sisällöt vaihtelevat ajankohtaisista tietoisku- ja seminaariaiheista jännittäviin matkakertomuksiin ja näyttäviin show-esityksiin. Tämän vuoden teema Kuvittele tulevaisuus – Future it näkyy varsinkin ammattilaisajan seminaareissa.
Helsingistä Kotimaan Helmi 2012
World Design Capital 2012 Helsinki on valittu Matka 2012 -messujen Kotimaan Helmeksi. Titteliä sai hakea alue, kaupunki tai kunta, joka haluaa nostaa profiiliaan kotimaisena matkakohteena, ja jolla on aidosti mielenkiintoista tarjottavaa matkailijoille.
”Valinta osuu hyvin vuoteen, jolloin Helsingillä on kunnia olla koko maailman designpääkaupunki. Kotimaan Helmi -status tarjoaa Suomen pääkaupungille paraatipaikan tuoda esille teemavuoden tarjontaa, joka tulee olemaan laajaa kiinnostusta herättävä. Helsingillä on erityisen paljon annettavaa Matka 2012 -messuille”, Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston matkailupäällikkö Katrilena Eklöf kertoo.
Matkamessujen vuoden 2012 teemana Sinun matkasi – Design Your Journey
Vuonna 2012 Matkamessujen teema suuntaa katseet designiin matkustuksen näkökulmasta. Teema sivuaa samalla ajankohtaista Helsingin World Design Capital -statusta.
Matka 2012 -messujen teemaa voidaan lähestyä kahdesta eri näkökulmasta. Sinun matkasi – Design Your Journey kuvastaa hyvin yksilöllisten tarpeiden mukaan räätälöityä matkaa, mutta teema tarkastelee matkailua myös design-kulttuurin ja -kohteiden kautta.
Ihmiset kokevat designin kukin omalla tavallaan. Matkamessujen teettämän ennakkotutkimuksen mukaan matkatoimistoilta odotetaan tulevaisuudessa entistä enemmän yksilöllistä palvelua – omien tarpeiden mukaan räätälöityjen lomien kasvuun uskoo 53 % vastaajista. Tutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat tulevaisuudessa myös helppoutta, sillä all inclusive -matkojen arvioidaan kasvavan.
”Helppous ja yksilöllisyys eivät sulje toisiaan pois. Matkatoimistojen rooli on tuottaa yksilöllisiä palveluita helposti saataville. Matkan suunnittelu on merkittävä osa matkan tuottamaa kokonaisvaltaista elämystä”, kertoo toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti Suomen matkatoimistoalan liitosta.
(EH)