”Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma”
Matka 2012 -messutapahtuma mahduttaa maailman Helsingin Messukeskukseen 19.-22. tammikuuta. Matkamessut esittäytyy suurelle yleisölle matkailutarjonnan vilkkaana runsaudensarvena. Ammattilaispäivien eli torstain ja perjantai aamupäivän aikana tunnelma Messukeskuksessa on virallisempi, kun alan ammattilaiset tekevät kauppaa keskenään.
Matkamessujen tuoteryhmien sijoittelu uudistuu, kun Matkamessut saa käyttöönsä Helsingin Messukeskuksen uuden hallin 7. Kotimaan kohteet siirtyvät halleista 1, 2 ja 3 muiden tuoteryhmien rinnalle halleihin 6 ja 7. Samalla ajoneuvomatkailua esittelevä Caravan 2012 siirtyy yläkerran halleista samaan kerrokseen Matkamessujen kanssa.
”Kansainvälisyys tekee Matkamessujen tunnelmasta ainutlaatuisen. Maailman ympäri pääsee tosiaankin päivässä, sillä Matka 2012 tuo Messukeskukseen taas noin 1200 näytteilleasettajaa yli 70 maasta. Matkaa voi suunnitella yhdessä sellaisen näytteilleasettajan kanssa, joka itse tulee kohdemaasta. Toisaalta myös kotimaan matkailun suosio jatkaa kasvuaan. Tammikuisilla Matkamessuilla nähdään koko Suomi”, kertoo näyttelyryhmäpäällikkö Anita Mäkelä Suomen Messuista.
Matka 2012 tarjoaa messukävijälle entistä enemmän elämyksiä. Sukelluskylän altaassa pääsee kokeilemaan miltä vedenalainen maailma tuntuu ja uudella Tasty Travel teema-alueella esitellään ruokakulttuuria. Ensimmäistä kertaa Matkamessuille toteutetaan myös neljä yli 400 m2 elämyksellistä superkorttelia, joita isännöivät World Design Capital Helsinki, Turku, Pohjois-Pohjanmaan liitto ja Levi. Matkamessujen sydämenä toimii tapahtuma-aukio, eli Savonlinna Opera Festival Plaza. Aukion Show-lavalla on ohjelmassa muun muassa oopperaa, afrikkalaista rumpumusiikkia ja keskiaikainen muotinäytös. Matkakertomuksia ja tietoiskuja päästään seuraamaan Mondo-lavalla ja Travel Stagella.
Vuonna 2012 Matkamessujen teema Sinun matkasi − Design Your Journey suuntaa katseet designiin. Teemaa voidaan lähestyä kahdesta eri näkökulmasta. Se kuvastaa yksilöllisten tarpeiden mukaan räätälöityä matkaa ja kohdistaa huomion matkojen muotoiluun, mutta tarkastelee matkailua myös design-kulttuurin ja -kohteiden kautta. Teema sivuaa samalla Helsingin World Design Capital -statusta. World Design Capital 2012 Helsinki on valittu Matka 2012 -messujen Kotimaan Helmeksi. On luontevaa, että Matkamessujen Kotimaan Helmi -titteliä kantaa kaupunki, jolla on maailmanlaajuisessa mittakaavassa merkittävä arvonimi muotoilun saralla.
Business Travel Forum esittelee kattavasti liikematkustusta ja matkailuteknologiaa
Matkamessujen ensimmäinen päivä torstai sekä perjantai-aamupäivä ovat perinteiseen tapaan avoinna vain ennakkoon rekisteröityneille matkailualan ammattilaisille. Business Travel Forum, liikematkustukseen keskittynyt erikoisalue, toteutetaan Matkamessuille jo seitsemättä kertaa. Business Travel Forum on avoinna vain torstaina 19.1.2012. Alueella kohtaavat matkahallinto ja Meeting Management. Näytteilleasettajina ovat liikematkatoimistot, liikenneyhtiöt ja hotelliketjut sekä maksuratkaisuja ja kokouspalveluita tarjoavat yritykset.
Business Travel Forumin yhteydessä on ensimmäistä kertaa matkailuteknologiaa esittelevä alue, jonka veturina toimii Uudenmaan osaamiskeskus (OSKE) Culminatum Innovation Oy Ltd ja siellä yhteistyössä matkailu- ja elämystuotannon sekä digitaaliset sisällöt -klusterit.
”Teknologian merkitys matkailualalla korostuu jatkuvasti, sillä se tuo yrityksille mahdollisuuksia uudenlaiseen markkinointiin, varausjärjestelmiin ja paikkatiedon hyödyntämiseen. Teknologiaosaamistaan esittelevät muun muassa sähköiseen liiketoimintaan erikoistuneet yritykset. Esillä ovat esimerkiksi mobiilivarausjärjestelmät, erilaiset integraatioratkaisut sekä järjestelmätoimittajat, kuten videoneuvottelupalvelut ja matkustuksen seuranta- ja analysointipalvelut”, kertoo projektipäällikkö Nina Järveläinen Culminatum Innovation Oy Ltd:stä.
Meet Finland on Suomea matkailumaana esittelevä ohjelma ulkomaisille matkanjärjestäjille. Workshop järjestetään Matkamessujen aattona keskiviikkona 18.1.2012. Meet Finlandissa on mukana noin sata Matkamessuilla mukana olevaa kotimaista yritystä, jotka hakevat erityisesti kansainvälisiä asiakkaita. Meet Finlandin myötä yritykset pääsevät verkostoitumaan kansainvälisten ostajayritysten kanssa. Vuoden 2011 Meet Finland Workshopissa oli 128 kansainvälistä ostajaa 16 eri maasta. Ostajat ovat matkanjärjestäjiä, jotka järjestävät tai aikovat järjestää matkoja Suomeen. Meet Finland järjestetään nyt jo kuudetta kertaa.