Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Matkailu- ja ravintola-alan kesämyynti kasvoi edellisvuodesta

Posted on 13.10.201621.1.2019 by Eero Havia

Matkailu-ja ravintola-alalla investoi Suomessa ennennäkemätöntä tahtia

Matkailu- ja ravintola-alan kesämyynti kasvoi yli kahdella kolmesta alan yrityksestä, selviää MaRan teettämästä sesonkikyselystä. Myynti jäi kuitenkin hieman kevään kasvuodotuksista. Majoitusliikkeillä kasvu oli ravintoloita ripeämpää. Keskimääräistä epävakaisempi sää ja suomalaisten matkustusinto ulkomaille, etenkin naapurimaihin Viroon ja Ruotsiin, jarruttivat kotimaan yöpymisten kasvua. Ulkomaiset yöpymiset kasvoivat, mutta alkuvuotta hitaammin.

Ravintoloista 70 prosenttia ilmoitti myynnin kasvaneen edelliskesään verrattuna. Suurimmalla osalla kasvusta kertoneista yrityksistä myynti kasvoi 2-4 prosenttia. Myynti pysyi ennallaan 10 prosentilla yrityksistä. Yrityksistä 20 prosenttia kertoi myynnin laskeneen.

Festivaaleille kesä oli jälleen edellisvuotta parempi. Huvipuistojen kävijämääriä ja myynnin kasvua hidasti epävakaa sää sekä pienentynyt keskiostos.

Ulkomaisten yöpymisten kasvu jatkui hotelleissa, mutta oli alkuvuotta hitaampaa. Kotimaisten yöpymisten kehitys jäi odotuksista kaikissa majoitusliikkeissä. Silti majoitusalan yritysten myynti oli viime kesää parempi. Yli 80 % majoitusliikkeistä ilmoitti myynnin piristyneen edellisvuoteen verrattuna. Kolmasosalla majoitusliikkeistä kesämyynti kasvoi yli 4 prosenttia. Myynti väheni noin kymmenesosalla yrityksistä.

Ulkomainen matkailu kasvaa kaikissa Pohjoismaissa. Myös kotimaan matkailun kehitys on vahvaa kaikissa muissa Pohjoismaissa paitsi Suomessa. Ennakkotietojen mukaan Ruotsissa ja Tanskassa jäätiin kesän yöpymisissä alkuvuoden kasvulukemista. Kesän kotimaiset ja ulkomaiset yöpymiset kasvoivat eniten Norjassa. Vuositasolla kokonaiskehitys on ollut vahvinta Ruotsissa.

”Suomi on muihin Pohjoismaihin verrattuna potentiaalinsa alapuolella varsinkin kesämatkailussa. Muissa Pohjoismaissa matkailu saa vetoapua vahvan talouden lisäksi kotimaisten ravintola- ja matkailupalvelujen kysynnästä. Etenkin Ruotsi onnistuu houkuttelemaan matkailijoita myös muista Pohjoismaista”, sanoo MaRan ekonomisti Jouni Vihmo.

”Matkailu- ja ravintola-ala investoi Suomessa ennennäkemätöntä tahtia. Investoinnit ylittävät reilusti miljardi euroa vuoteen 2020 mennessä. Suomen suurin heikkous matkailussa on tunnettuuden puute. Olemme viimeisenä paitsi matkailijoiden määrässä ja kehityksessä, myös siinä, miten valtio panostaa matkailumarkkinointiin. Pääministeri Sipilän hallitus saisi hyvän tuoton valtion rahoille nostamalla merkittävästi Visit Finlandin määrärahoja”, sanoo toimitusjohtaja Timo Lappi.

(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus