Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?

Posted on 29.12.202019.6.2022 by Eero Havia

Modernin matkailun eli suihkukoneiden aikakauden kamalin vuosi – annus horibilis – päättyy ihan näillä hetkillä.  Eri Euroopan maissa ja ensimmäiset tapaukset jo Suomessakin on löytynyt uutta ärhäkämmin tarttuvaa koronamutaatiota, mutta samaan aikaan alkoivat koronarokotukset Euroopassa ja Suomessa tapaninpäivänä 26.12.2020.

Rokotukset annettiin ensin oikeutetusti niille eturintaman taistelijoille, jotka hoitavat tautiin sairastuneita maamme sairaaloissa. Ensi tiedot antavat uskoa, että jo kehitetyt rokotteet antaisivat suojan myös ärhäkkäämmin tarttuvan virusmuodon varalle. Matkaviikon skribentti aikoo olla raapimassa rokotusaseman ovea heti, kun vuoro siihen annetaan.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA arvioi rokottamista ratkaisevaksi toimeksi ja uskoo Suomen talouden heräävän koronahorteesta ensi kesään mennessä. 

Matkakaupan alan yritykset matkatoimistot, matkanjärjestäjät sekä monet matkustuspalveluiden tuottajat kuten  lentoyhtiöt, laivanvarustamot, muut liikenneyhtiöt, hotellit ja muut majoittajat eri suuruusluokissaan iloitsevat varmastikin muun talouselämän myötä nyt pilkottavasta valosta koronan synkentämässä horisontissa.

Näillä toimialoillamme uuteen nousuun lähdetään kuitenkin niin pohjalta ja maahan lyötyinä, että edessä on markkinoiden (lue: markkinaosuuksien) rakentaminen lähes nollasta. Miten se tapahtuu ja keiden ehdoilla?  Tapahtuuko totaalinen new deal, markkinoiden ja jopa omistuksen uusjako?  Pysyvätkö päät kylminä vai lähdetäänkö menetettyjä markkinoita hankkimaan takaisin raivokkaalla hinta- ja muulla kilpailulla?  Useita merkittäviäkin lentoyhtiöitä on jo lopettanut lentonsa. Annetaanko maassa makaavalle kilpailijalle surutta armonisku, jos omat voimavarat siihen näyttäisivät riittävän?

Koronan jälkeiseen aikaan varautumista heijastelevat kotimaassakin jo jotkut alalla tapahtuneet siirrot, esimerkiksi Elämysgroupin jo parin vuosikymmenten takaista Matka-Vekan hankintavimmaa ainakin hyvin etäisesti muistuttavat uudet valtaukset. Elämysgroup  on ’elämystuotteiden’ lisäksi ryhtymässä rohkeasti myös matkakaupan  investointialalle: liikematkustukseen.  Toivomme heille menestystä, sillä suomalaiset kotoperäiset liikematkatoimistot olivatkin jo päässeet kuolemaan sukupuuttoon vieraslajien vallattua markkinat.  Toivottavasti Elämysgroupin  pitkän tähtäimen aie on luoda jotain suomalaista markkinoille, eikä vain esimerkiksi kasvattaa yritystä myyntikuntoon  pikavoittojen toivossa. Kovin hyvin ei  lopulta käynyt Matka-Vekalle,  joka ensin taisteli modernin Don Quijoten lailla digitalisaation maailmassa eteen työnnetyillä kivijalkamyymälöillään, joita taisi parhaimmillaan olla yli viidelläkymmenellä paikkakunnalla.

Avainasemassa ovat matkakaupan tervehtymisen ja uudelleen rakentamisen ja nousun kannalta asiakkaat ja heidän käyttäytymisensä. Paljonko painetta kannen alle on koronan aikana syntynyt vapaa-ajan matkustuksen segmentissä?  Varmasti on asiakasryhmiä, joilla matkustuksen halu ja -tarve on jo tapissaan, mutta samaan aikaan myös satunnaisia matkailijoita, jotka jäävät odottamaan tilanteen lopullisempaa vakiintumista voidakseen tuntea olonsa mukavaksi ja turvalliseksi maailmalla matkatessaan. Toivotaan, että ne,  jotka lähtevät liikkeelle jo varhain, äänestävät jaloillaan matkakaupan kotimaisia toimijoita, jotka työllistävät suomalaisia  osaajia, olipa kysymys kotimaan tai ulkomaan matkasta. Ne verkkokalastajat, jotka eivät työllistä Suomen maaperällä yhtäkään täkäläistä ammattilaista, hyödyttävät kaikkein vähiten matkakaupan tervehtymistä ja työllisyyden palautumista suomalaisessa yhteiskunnassa.

Liikematkustus tullee kokemaan muodon- ja volyyminmuutosta.  Kun kyse on asiakasyritysten investointitoiminnasta, jossa haetaan tuottoa (ROI) sijoitetulle rahalle, valittaneen jatkossakin sellaisia välineitä ja toimintatapoja,  joissa tuotto syntyy optimaalisella panoksella, olipa se  henkilökohtainen liikematka, webinar- tai muu digiyhteys ja yksinkertaisimmillaan pelkkä puhelu asiakkaalle tai muulle vastapuolelle. Kaikkea myynti- ja markkinointityötä, messuja ja kongresseja  ei  sittenkään voitane hoitaa etänä, puhumattakaan niistä yrityksistä, joiden on fyysisesti huollettava koneita tai laitteita tai erilaisia  järjestelmiä niiden ostomaissa ja -paikoilla.  Jatkossa kuten FBTA:n syyskokouksessa  liiton puheenjohtaja ilmaisi, tulee taas aika, jolloin yritykset voivat houkutella uusia työntekijöitä sanoen: ”Tule meille töihin, meillä pääsee myös matkustamaan” .

Matkaviikko iloitsee elinkeinon lailla rokotusratkaisun syntymisestä, sen sujuvasta ja saumattomasta toteutuksesta kaikkialla maassamme ja maailmalla.  Toivomme vuodesta 2021 tervehtymisen ja tervehenkisen rakentamisen vuotta.  Toivomme, että yhdenkään elinkelpoisen yrityksen ei enää tarvitse lopettaa toimintaansa koronan vuoksi. Ja toivomme,  että alalle vihkiytyneet osaavat ammattilaiset pääsisivät taas kykyjään vastaavaan toimintaan hankkimaan toimeentuloa itselleen ja perheilleen! Tätä voi myös julkinen valta yhä edesauttaa ja kannustaa monine työkaluineen.

Hyvää uutta vuotta 2021!

Matkaviikko.fi / toimitus

1 thought on “Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?”

  1. Markus sanoo:
    30.12.2020 09:58

    Mielenkiintoinen artikkeli ja hyvin kirjoitettu.
    Kiitos kuluneesta vuodesta ja menestystä uudelle vuodelle! Toivottavasti näemme paljon positiivisia uutisia!

Comments are closed.

Uusimmat artikkelit

  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025
  • Tampere-Pirkkalan lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus 7.5.2025 7.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus