Globaali liikematkatoimija American Express GBT kokosi intresenttinsä asiakastapahtumaan Matkamessujen ammattilaispäivänä 19. tammikuuta 2023 Helsingin Messukeskuksessa.
”Lähes kahden vuoden koronahiljaiselon jälkeen viime maaliskuussa matkustaminen selvästi alkoi palautua ja nyt on jo päästy 70-80 prosenttiin vuoden 2019 tasoon verrattuna”, sanoi Amex GBT:n Director of Business Development Susanne Lindroos. ”Meillä on Suomessa 155 henkeä työssä. Olemme uusineet myös toimitilojamme. Egencian ihmiset ovat samoissa tiloissamme lentoaseman Tietotien HOTT:ssa.”
Amex GBT:n pohjoismainen myyntijohtaja Anders Bohlin totesi jatkuvan muutoksen tuulten puhaltavan. ”Liikematkakauppa ei ole milloinkaan kokenut pandemian tapaista myllerrystä. Kahdeksankymmentä, jopa yhdeksänkymmentä prosenttia myyntituotoista pyyhkiytyi pois eikä tilanne ole kokonaan ohi vieläkään.” Bohlinin mukaan kriisiaika kuitenkin opetti, miten tärkeitä face-to-face -tapaamiset ovat yrityksille ja mikä on hyvän palvelun arvo.
Nyt Bohlinin mukaan toimialaan peilautuvat ja sitä haastavat inflaation vaikutus, työvoimapula, matkustamisen kasvaneet kulut, kestävän kehityksen vaatimukset, sopimustoiminnan uusi ympäristö, jakelun hajautuminen ja muuttuva työympäristö. Lentoyhtiöiden kapasiteetti on nyt noin 70 prosentissa, vuoroja on vähemmän kuin parhaina vuosina, jakelussa tapahtuu muutoksia, lentoasemilla on henkilöstövajetta ja samaan aikaan yritysten matkakustannukset nousevat. Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat nousseet myös asiakasyritysten nettisivujen yläotsikoihin.
”Matkustaminen on olennaista. Se voimistaa talouden kehitystä, mutta meidän on matkustettava oikeista syistä ja oikealla tavalla. ”, tiivisti Amex GBT:n Commercial Director Anders Bohlin.