Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Matkamessujen 2025 Vastuullisuuskilpailun voittaja on Wasaline

Posted on 17.1.202517.1.2025 by Eero Havia
Matkamessujen Vastuullisuuskilpailun pitchausfinaali huipentui torstaina 16.1.25 Matkamessuilla. Viidestä finalistista voittoon itsensä pitchasi Wasaline, joka palkittiin Suomen Messusäätiön myöntämällä 10 000 euron palkintorahalla.
Matka 2025 Vastuullisuuskilpailun voittaja puhutteli tuomareita erinomaisen vakuuttavan esityksen lisäksi faktoilla, kokonaisvaltaisella otteellaan ja laajalla skaalautuvuudella.  
 
”Matkailussa tunnetusti liikkuminen synnyttää merkittävän osan päästöistä, joten liikkumisen päästöjä vähentävän teknologian kehittäminen ja hyödyntäminen tukee koko toimialan päästövähennystavoitteita,” sanoo kilpailun tuomariston puheenjohtaja Timo Saranpää.  
 
Wasalinella on maailman pohjoisin ympärivuotinen laivareitti Vaasan ja Uumajan välillä, jonka aluksella on 80 %:n kotimaisuusaste. Alus on hiljainen Suomessa Wärtsilän kanssa yhteistyössä kehitetty hybridialus, jonka koneisto toimii monipolttoaine- ja akkuratkaisulla. Aluksen pääpolttoaine on nesteytetty maakaasu, mutta laivaa voi ajaa myös biokaasulla. Akkujen hyödyntäminen hybridikäytössä parantaa moottoreiden toiminnan optimointia ja tehokasta vihreää sähkönkäyttöä satamissa.  
 
Materiaalikäytössä on hyödynnetty muun muassa kalastusverkkoja ja materiaalit ovat uudelleenkäytettävissä. Yhtiön tavoitteena on olla täysin hiilineutraali vuonna 2030. Wasaline on pystynyt vähentämään 1800 t hiilidioksidipäästöjä viime vuonna, mikä on 5 % jo aikaisemmasta.  
 
Kilpailun kriteereissä mainitut elementit, joilla pystytään minimoimaan matkailusta koituvia negatiivisia ympäristövaikutuksia, ovat toteutuneet erinomaisesti Wasaline Oy:ssä.  
 
Vastuullisuuskilpailuun haetaan vastuullisuuden keskiössä olevia tuotteita tai palveluita, jotka toimivat hyvinä suunnannäyttäjinä muille.  
 
Voittavalla tuotteella tai palvelulla on pystytty minimoimaan matkailun negatiiviset ympäristövaikutukset ja maksimoimaan positiiviset sosiokulttuuriset ja taloudelliset vaikutukset. Kyseessä voi olla matkailuyrityksen tai -organisaation palvelu tai tuote, joka esimerkiksi pystytään tuottamaan työllistämällä paikallisia ihmisiä tai yrityksiä, joka huomioi ympäristön muutosten haasteet ja mahdollisuudet, tai huomioi saavutettavuuden tai demografiset haasteet hienolla tavalla.  
 
Kilpailu oli avoin kaikille Suomessa toimiville yrityksille ja organisaatioille ja siihen osallistui (15) alan yritystä ja toimijaa. Finaaliin päässeissä yrityksissä vastuullisuuteen oli tartuttu innovatiivisella otteella ja huomioon oli ympäristön lisäksi otettu sekä sosiaaliset että yhteiskunnalliset vaikutukset.  
 
Kilpailun tuomaristoon kuuluivat tuomariston puheenjohtaja Timo Saranpää; SMAL, Liisa Kokkarinen; Visit Finland, Minna-Maari Harmaala; Haaga-Helia, Hanne Lindroos; Helsingin Messukeskus.  
Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnair peruu noin 50 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia maanantaina 2. kesäkuuta 31.5.2025
  • Eurooppalaiset hotellit nostavat yhdessä kanteen Booking.comia vastaan 31.5.2025
  • Uusi oivallinen tuttavuus Tallinnassa: Hampton by Hilton 30.5.2025
  • Sakari Romu in memoriam 29.5.2025
  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 30. toukokuuta 28.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus