Suomen Messusäätiö on myöntänyt jälleen 10 000 euron palkintorahan matkailualalle suunnattuun Vastuullisuuskilpailuun, jossa etsitään vastuullisuuteen pohjautuvia matkailutuotteita ja -palveluita. Kilpailun pitchausfinaali järjestetään Matkamessujen ammattilaispäivänä 16.1. Suurelle yleisölle Matkamessut avataan Helsingin Messukeskuksessa 17.–19.1.2025. |
Matkamessujen Vastuullisuuskilpailu (Sustainable Travel Competition) kutsuu matkailualan yritykset ja toimijat ilmoittamaan oman vastuullisen matkailutuotteensa tai -palvelunsa mukaan kilpailuun. Vastuullisuuskilpailuun haetaan vastuullisuuden keskiössä olevia tuotteita tai palveluita, jotka toimivat hyvinä suunnannäyttäjinä muille. Voittavalla tuotteella tai palvelulla on pystytty minimoimaan matkailun negatiiviset ympäristövaikutukset ja maksimoimaan positiiviset sosiokulttuuriset ja taloudelliset vaikutukset. Kyseessä voi olla matkailuyrityksen tai -organisaation palvelu tai tuote, joka esimerkiksi pystytään tuottamaan työllistämällä paikallisia ihmisiä tai yrityksiä, joka huomioi ympäristön muutosten haasteet ja mahdollisuudet, tai huomioi saavutettavuuden tai demografiset haasteet hienolla tavalla. Kilpailu on avoin kaikille Suomessa toimiville yrityksille ja organisaatioille. Ehdolla olevien tuotteiden tai palveluiden tulee myös olla myynnissä tai lanseerauksessa Matkamessuilla tammikuussa 2025. “Suomen Messusäätiön palkinto kannustaa matkailualaa kehittämään vastuullisempia tuotteita ja palveluita. Vastuullisuustyö vaatii pitkäjänteisyyttä ja on erityisen haastavaa pk-yrityksille. Vastuullisuuskilpailu tarjoaa hyviä esimerkkejä ja realistisia tavoitteita myös niille, jotka vasta aloittavat vastuullisuustyönsä,” sanoo Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti. Finalistit ja voittajan valitsee ammattilaisraati. Tuomaristo valitsee 11.12.2024 mennessä finaaliin pääsevät 5 yritystä. Valinnoissa tuomaristo tulee kiinnittämään huomiota ehdolla olevan matkailutuotteen tai -palvelun vaikuttavuuteen, skaalautuvuuteen ja toistettavuuteen. “Matkailuala on jo aloittanut vastuullisuustyön jo vuosikymmeniä sitten, mutta parannettavaa löytyy aina. On tärkeää, että siihen panostetaan, sillä ilman vastuullisuutta matkailu ei houkuttele asiakkaita tai työntekijöitä. Matkailuelinkeinon on tuotettava hyvää ympäristölleen,” korostaa kilpailun tuomariston puheenjohtaja Timo Saranpää. Tuomariston valitsemat finalistit esittelevät tuotteensa tai palvelunsa Matkamessujen ammattilaispäivänä 16.1.2025 Matkatieto-lavalla pitchauskilpailussa klo 10.30–11.05, minkä jälkeen tuomaristo valitsee 10 000 euron palkintorahan voittajan. Palkinto julkaistaan ja jaetaan samalla lavalla klo 16.00. “Vastuullisuus on meille Messukeskuksessa tekoja – kilpailun järjestäminen on yksi keino nostaa tärkeää teemaa esille Matkamessuilla. Lisäksi vastuullisuus näyttäytyy ajankohtaisina näkökulmina ohjelmissa sekä upeiden näytteilleasettajien tuotteissa ja palveluissa”, sanoo liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen Messukeskuksesta. Kilpailun ammattilaisraatiin kuuluvat: Timo Saranpää, tuomariston puheenjohtaja, SMAL Liisa Kokkarinen, Head of Sustainable Development, Business Finland, Visit Finland Minna-Maari Harmaala, yliopettaja, Haaga-Helia Lumia Ankkuri, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Helsingin Messukeskus Lisätietoja kilpailusta ja osallistumisohjeet Kuvassa ylinnä: Vastuullisuuskilpailun 2024 voittaja Kasnäsudden, tammikuun 2024 Matkamessuilla Lähde ja kuva: Messukeskus |