Matkamessujen Sustainable Travel Competition -vastuullisuuskilpailun teemana on yhteiskuntavastuu. Kilpailussa palkitaan niitä Matkamessuille osallistuvia yrityksiä ja toimijoita, jotka ovat pystyneet pitämään poikkeusaikana huolta alan työpaikoista ja matkailusta Suomelle merkittävänä elinkeinona. Suomen Messusäätiö rahoittaa kilpailua 6 000 euron summalla. Matkamessut järjestetään Helsingissä Messukeskuksessa 20.-23.1.2022. |
Matkamessujen Sustainable Travel Competition kutsuu kilpailuun kaikki Matkamessuille osallistuvat yritykset ja matkailun toimijat. Kilpailussa palkitaan niitä yrityksiä ja toimijoita, jotka ovat mahdollistaneet pandemian ja matkailurajoitusten kurimuksessa ratkaisuillaan sen, että matkailualalla työskentelevillä on toimeentulo jatkossakin ja että matkailuala pärjää ja houkuttelee matkailijoita edelleen sekä Suomeen että Suomesta ulkomaan kohteisiin. Palkittavia ratkaisuja voivat esimerkiksi olla luovat ratkaisut henkilökunnan työllistämisessä ja toimeentulon ylläpitämisessä, virtuaalimatkojen, etätyökonseptien tai ympäristövastuullisuuden kehittäminen, terveysturvallisuuden hyväksi tehty työ kohteissa tai merkittävä vaikuttamistyö matkailualan puolesta. Kilpailu on avoin kaikille Matkamessujen näytteilleasettajille. Sarjoja on kaksi: yritykset ja muut matkailun toimijat. Kilpailun tuomaristo valitsee finaaliin etenevät yritykset. Finaali nähdään Matkamessuilla perjantaina 21. tammikuuta, jolloin kilpailijat mittelevät paremmuudesta pitchauskilpailussa. Suomen Messusäätiö tukee kilpailua 6 000 euron palkintorahalla. Tuomaristoon kuuluvat puheenjohtajana Timo Saranpää SMALin Vastuullisen matkailun työryhmästä, johtaja Liisa Mäkelä Visit Finlandista, yliopettaja ja Green Key -asiantuntija Minna-Maari Harmaala Haaga-Heliasta, Visit Oulu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari, Helsingin kaupungin matkailupäällikkö Nina Vesterinen sekä markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue Messukeskuksesta. ”Ensimmäisessä vastuullisuuskilpailussa painotimme ympäristövaikutuksia, nyt vastuullisuutta punnitaan myös taloudellisen ja sosiaalisen vastuun näkökulmasta. Matkailuala toipuu parhaillaan vaikeasta kriisistä. On hienoa nostaa esiin koronahaasteita kampittaneita matkailuyrityksiä. Kilpailun kautta saamme kuultavaksi selviytymistarinoita, jotka auttavat koko alaa elpymään”, sanoo raadin puheenjohtaja, SMALin vastuullisuustyöryhmää edustava Timo Saranpää. ”Matkamessut on julkistanut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen olla maailman vastuullisin matkailualan tapahtuma. Sustainable Travel Competition -kilpailun lisäksi vastuullisuus näkyy messujen teema-alueilla, ohjelmassa ja palveluissa. Messukeskus on ottanut merkittäviä askelia energiansäästössä ja jätteiden hyötykäytössä, tavoittelee 110 % hiilineutraaliutta kymmenen vuoden sisällä ja sai ensimmäisenä pohjoismaisena tapahtumatalona Covid 19 -sertifikaatin vastuullisuudestaan terveysturvallisuudessa. Messukeskus on myös sitoutunut vastuulliseen matkailun edistämiseen Helsinki Declaration 2.0 -allekirjoituksellaan”, kertoo Matkamessujen Business Manager Lumia Ankkuri. |