Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Matkanjärjestäjä Kristina Cruises todettiin maksukyvyttömäksi

Posted on 14.1.201417.1.2019 by Eero Havia

Asiakkaat ohjeistetaan hakemaan korvausta Kilpailu- ja kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta

Matkajärjestäjä Kristina Cruises on todettu maksukyvyttömäksi.

Kuluttajavirasto kertoo asiasta sivuillaan tänään 14. tammikuuta ja ohjeistaa matkoja varanneita, jotka eivät ole saaneet maksamaansa palvelua.

Matkanjärjestäjä Kristina Cruises on antanut Kilpailu- ja kuluttajaviraston haltuun valmismatkaliikelaissa säädetyn vakuuden, jonka riittävyys punnitaan nyt alkavalla menettelyllä. Virasto aikanaan palauttaa kuluttajien Kristina Cruises -varustamolle tehdyt suoritukset po. vakuudesta.

Asiakkaiden matkamaksujen turva, Kilpailu- ja kuluttajaviraston hallussa oleva vakuus, perustuu valmismatkaliikelakiin. Laissa määritetään tarkasti se, missä tilanteissa vakuus voidaan ottaa käyttöön. Lain mukaan vakuutta voidaan käyttää ainoastaan silloin, jos yritys on todettu maksukyvyttömäksi tai hakeutunut konkurssiin.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston nyt käyttämä ilmaisu matkanjärjestäjän tilasta on ”maksukyvyttömyys”.

Kristina Katarina -aluksen myynnin yhteydessä keskiviikkona 8. tammikuuta 2014 varustamon tiedotus kertoi, että Kristina Cruises jatkaisi toimintaansa, joskaan ei enää omalla aluksellaan.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjeistaa matkansa varanneita seuraavasti:

”Jos olet maksanut matkan suoraan Kristina Cruisesilta tai matkan välittävä matkatoimisto on siirtänyt rahat sille, toimita sähköinen korvaushakemus Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.

Jos olet ostanut matkan joltain muulta matkatoimistolta, ota yhteys siihen. Saat rahasi takaisin sieltä, mikäli välittäjä ei ole vielä siirtänyt maksuja Kristina Cruisesille.

Jos olet maksanut matkasi luottokortilla, voit vaihtoehtoisesti hakea toteutumatta jääneestä matkasta maksamiasi rahoja omalta luotonantajaltasi eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta.

Jos olet maksanut matkan pankkikortilla, voit vaihtoehtoisesti kysyä rahojen palautuksesta pankiltasi. Useimmat pankit noudattavat luottokorttimaksujen palautusta koskevaa periaatetta myös pankkikorttimaksuissa.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää sähköistä lomaketta, voit pyytää paperilomakkeen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (p. 029 5053193 / konkurssit@kkv.fi ).

Korvaushakemukset tulee toimittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastoon 22.4.2014 kello 16.15 mennessä. Päätösten teko korvauksista voi alkaa vasta sen jälkeen.

Mistä kuluista voi hakea korvausta?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta voi hakea korvausta seuraavista kuluista:

– Kuluttajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.

– Valmismatkan ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.

– Matkustajien paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, jos matkaan sisältyi majoitus.

Mistä kuluista ei voi hakea korvausta?

Vakuudesta ei korvata esimerkiksi

– menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä

– matkavakuutusta

– rokotuksista aiheutuneita kuluja

– korvausta mielipahasta, joka aiheutui pilalle menneestä lomasta

– matkakohteessa ostettuja retkipaketteja

Vakuudesta ei myöskään korvata matkoja, joissa maksajana on yritys eikä vastikkeettomia eli mainostarkoituksessa annettuja lahjakortteja.”

Kristina Cruises kertoo omassa tiedotteessaan seuraavaa:

”Kristina Cruises Oy:n toiminta jatkuu matkanjärjestäjänä ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston maksupalautukset koskevat vain Kristina Katarinan peruuntuneita risteilyjä.

Yhtiö on aktiivisesti marraskuun lopusta asti neuvotellut hyvässä hengessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa turvatakseen asiakkaiden saatavat Kristina Katarina peruuntuneiden risteilyjen osalta.

Yhtiön toiminnan tulevaisuuden suunnitelmat sekä erityisesti Kristina Katarina -aluksen myynti ovat olleet ratkaisevassa roolissa tämän poikkeuksellisen tilanteen laukaisemisessa Kristina Cruisesin tapauksessa. Kristina Katarinan koko liiketoiminnan poistuminen on riittävä edellytys siihen, että vakuuden käyttö Kristina Katarinan matkoja koskeviin asiakaspalautuksiin tulee mahdolliseksi.

Kristina Cruisesin Kilpailu- ja kuluttajavirastolle asettamaa vakuutta käytetään Kristina Katarinan peruuntuneiden matkamaksujen palautuksiin, koska yritys ei itse pysty nykyisessä tilanteessa palautuksia maksamaan.”

(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus