Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Matkasta on tullut monille impulssiostos

Posted on 25.6.201323.1.2019 by Eero Havia

”Teknologistuminen lisää matkojen myyntiä”

”Haluamme olla tehokkaita tai vaihtoehtoisesti kaipaamme viihdettä myös matkojemme aikana ja Facebook-päivitykset ovat korvanneet postikortit”, sanoo Itä-Suomen yliopiston Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen johtaja, professori Antti Honkanen.

”Teknologistumisella on matkustamista lisäävä vaikutus. Mutta se myös tehostaa matkojen myyntiä ja prosesseja mahdollistaen matkatuotteen tarjoamisen entistä edullisemmin. Matkustaminen ei koskaan ole ollut yhtä edullista kuin nyt. Matkasta on tullut impulssiostos”, Antti Honkanen sanoo.

Ennen matkaa harkittiin pitkään. Haettiin esite matkatoimistosta tai R-kioskista. Pohdittiin valitaanko viikon vai kahden viikon matka ja valittiin hotelli annetuista vaihtoehdoista. Nyt kaikki käy salamannopeasti verkossa. Hotelli ja oheispalveluja valitaan ja varataan entistä useammin omatoimisesti. Matka voi olla aivan lyhyt viikonloppureissu tai esimerkiksi viisi tai yhdeksän päivää, mikä kullekin parhaiten sopii.

Pakettimatka oli aikaisemmin monen valinta, koska se oli selkeästi edullisin tapa matkustaa puhumattakaan vaivannäöstä, jota esimerkiksi hotellin varaaminen olisi vaatinut. Posti toi liput, nyt matkustusasiakirjat tulevat sähköpostiin tai kännykkään, joka myös muistuttaa matkasta ja kertoo mahdollisista aikataulu- tai lähtöporttimuutoksista.

Myös lentoasemat ovat muuttumassa. Esimerkiksi lentoyhtiö Norwegian on eräillä lentoasemilla, kuten Helsinki-Vantaalla avannut automaattisen lähtöselvityspisteen myös ruumaan meneville tavaroille. Antti Honkanen ennustaa tämän suuntauksen yleistyvän ja lentokenttien muuttuvan yhä enemmän automatisoiduiksi ja itsepalveluperiaatteella toimiviksi.

Norwegianin koneet on pääsääntöisesti varustettu langattomalla laajakaistayhteydellä. Yhtiön Mallorcan, Barcelonan ja Lontoon reiteillä palvelua käyttää 60-65 prosenttia matkustajista. Koneiden video-on-demand -palvelu tuo maksullisena lisäpalveluna matkalaisten käyttöön satojen elokuvien ja TV-sarjojen valikoiman. Sky-call-sovellus mahdollistaa puhelut 10 000 jalan korkeudesta, jos koti-ikävä yllättää tai työ sitä vaatii.

”Älypuhelimet, tablettitietokoneet ja yhteisöpalvelut muuttavat maailmaa. Olemme Facebookissa ensimmäisenä aamulla tai viimeisenä illalla. Teemme työtä tai käytämme yhteisöpalveluita, pelejä- ja muita viihdetuotteita ympäri vuorokauden sijainnista riippumatta. Ennen matkalta lähetettiin yksi postikortti, nyt päivitetään tila tuon tuostakin Facebookiin ja julkaistaan kuvia.”

Antti Honkasen mukaan eräs selkeä kehityspiirre on vapaa-ajan ja työn raja-aidan häviäminen. – Ihmisten odotetaan olevan tavoitettavissa ja reagoivan, koska teknologia antaa siihen mahdollisuuden.

”Tätä kehityssuuntaa voi tietysti arvottaa myönteisenä tai kielteisenä. Mutta kiistatonta on, että teknologia pienentää maailmaa ja lähentää ihmisiä”, professori Antti Honkanen arvioi.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • IAU jatkaa työtaistelutoimiaan – vaikutuksia Finnairin lentoihin 16. ja 19.5.2025 14.5.2025
  • ”Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia” 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus